April.

on woensdag 1 april 2015




Een nieuwe maand .... en wat voor een! Met veel storm en geweld en ook schitterende wolkenluchten gaat april van start. En ik was een paar dagen in het noorden, waar het nog harder stormde dan in de rest van het land! ;)

En omdat ik op afstand toch niks voor de kas en de planten thuis kon doen heb ik dat maar even 'losgelaten' en ben vanochtend lekker gaan wandelen door een stormachtig Wildervank.




Mijn geboortedorp. Een dorp waar driekwart eeuw geleden bijna iedereen kruidenier was. Of slager of bakker of smid. Van alle huizen in het dorp was bijna de helft winkel. Hoe al die kruideniers en bakkers daarvan konden leven is mij een raadsel ... héél zuinig denk ik.

Je had toen in alle dorpen op het platteland veel van die kleine winkeltjes. En allerlei bedrijfjes, smederijen en fietsenmakers en schoenmakers. Met de nadruk op ´makers´  want er werd vooral veel gerepareerd en niet zoveel gekocht. Daar was geen geld voor.

De spoorbaan achter ons dorp was toen een drukke plek met een station. Maar later .... werd het een vergeten baantje. Het station is allang weg. Wij speelden daar als kind op want er kwam toch nooit een trein langs.





Vanochtend vroeg toen ik daar langs liep was het stil. Maar tegenwoordig is die spoorbaan wel weer in gebruik. Eén keer per dag komt hier een echte stoomlocomotief langs met allemaal blije zwaaiende mensen aan boord.

Het dorp is inmiddels wakker geworden. Bootjes varen al door het diep. Auto's en bussen rijden af en aan om iedereen naar z'n werk te brengen. Want veel werk is er niet meer in het dorp. Daarvoor moet je naar Veendam of Groningen.Van al die honderden winkeltjes en bedrijfjes is bijna niks over.





Je kunt wel zien aan veel huizen dat het vroeger een winkel geweest is. Die grote etalage ramen zijn dichtgemetseld, met kleinere ramen er weer in. Tja .... maar het blijft toch een voormalige winkel ....

Een paar bedrijfjes vind ik nog. Installatiebedrijfjes, bouwbedrijfjes, dat soort dingen.





Grappig, in die grote boerderij hierboven woonde vroeger boer Te Velde met zijn gezin. Hij was de beste vriend van mijn vader. Maar nu woont er in dat mooie pand allang geen boer meer. Er zit een installatiebedrijf in. De grote schuren staan vol met gereedschap en bestelbusjes. Nou ja, mooi hergebruik!

In het voormalige postkantoor zit nu een kringloopwinkel. En aan de andere kant zit iets met healing en coaching. Ja ook in Wildervank wordt geheald!

Ik wilde daar wel graag even kijken, daarbinnen zie ik allemaal potjes met kruiden en andere zen-dingetjes ....  maar ze zijn nog dicht.





En natuurlijk is er een Coop in het centrum. Een heel rijtje winkels is daar nog. Ik ga even langs voor wat fruit en broodjes, en ook bij deze Coop hebben ze een groot schap met zadenpakjes voor groenten, bloemen en kruiden. Die vind je tegenwoordig in bijna elke super en dat is goeie zaak!

Ridderspoor ..... nou die had ik toevallig nog niet. En mijn maiszaad is ook op. Biologische zaden hebben ze dan weer niet maar daar zeuren we niet over






Storm

Tja .... en dan na twee dagen afwezigheid, terug in Bussum, ben ik een beetje nerveus wat ik in Moeskers Moestuin aan stormschade zal vinden .... zou de kas nog rechtop staan? En zijn die nieuw geplantte bietjes-babies niet plat gehageld?

Gelukkig is alles nog heel en staan alle plantjes nog rechtop. Alleen de regenton is gaan waaien. Die is over de hele tuin heengeslagen. Weegt ook niks natuurlijk, zo'n lege ton. Morgen maar snel vullen met de brandslang.





Ja en een kast is ook kapot. Ook iets voor morgen.

Twee bakjes met plantgoed zijn omgewaaid en tussen de wilgen stekken terecht gekomen. Gelukkig wel rechtop gebleven. Zie je trouwens hoe mooi die stukken wilg uitlopen? Terwijl ik ze heel slordig en snel in stukken had gesneden destijds. Die wilg doet het altijd!




Het ene bakje met koolrabi moet worden uitgeplant. Want de wortels zitten allemaal in de knoop. Ik had er geen plek voor, maar dit driehoekig lapje is precies goed! Compost erop, harken, en daar komen ze in.






En dan ... wat eten we vandaag? Vanaf nu weer elke dag van de tuin? Proberen? Moet toch kunnen in april. Er is al zoveel bladgewas. Met een beetje aanvullen uit de winkel van dingen als tomaten en paprika's moet het wel lukken.

In de kas groeit een beetje spinazie. Die is in november al gezaaid en kwam helemaal niet op. Maar nu uiteindelijk wel. Ik kan dat echt aanraden, bladgewassen zaaien in het najaar. Dat werkt gewoon in ons land, dan heb je bijna het hele jaar vers groen!





Wat prei staat er ook nog. Hele dunne prei.

Ja en die prei van eigen tuin schoonmaken is nogal een klusje, zeker als het flink geregend heeft en het zand langs het blad omlaag is gegleden de prei in. Zelf doe ik het altijd zo .....

............ eerst de wortelstukken en het buitenste blad eraf ...





........ dan in de lengte doorsnijden, en onder de kraan de binnenkant van de bladen afspoelen, met de prei op de kop.





Vandaag gaat de spinazie in smalle reepjes door de salade, en de prei gaat met een fijngesneden paprika in een ommeletje.





Morgen weer zaaien .... en stormschade repareren. Want ik heb inmiddels nog wel wat meer schade ontdekt helaas!


2 reacties:

Henriette zei

Leuk stukje , ook het dorp waar ik opgroeide had een kruidenier, een smid en de slager en bakker die aan de deur kwamen ,En wat heel bijzonder was een bus die 2 keer per dag kwam . Op het dorp van mijn Opa en Oma was nog meer te beleven , een slager , eenkruideniet waar we voor 10 ct kauwgomballen van 1 ct mochten halen van Oma, een kroeg, een gordijnenwinkel , een huisarts , een dorpswinkel en een bakker waar je ijsjes uit de muur kon halen . En zowel daar als bij ons de jaarlijkse braderie/jaarmarkt. Nu zijn bijna alle winkels weg en is de dorpswinkel daar omdat iedereen zich ervoor inzette open gebleven omdat men anders naar de stad moet voor postzegels etc. Ergens heel jammer dat die kleine winkels allemaal verdwijnen , het geeft ook iets gezelligs aan de kleine plaatsjes.

leonie zei

Dat is dan toch weer een lekker maaltje uit eigen tuin!