Weggevertje, en wat mag naar buiten?

on dinsdag 24 maart 2015



Korenbloemzaad, pastinaakzaad en bietenzaad uit Moeskers Moestuin. Er was een overvloed aan zaden vorig jaar dus er kan heel veel weg.

Maar eerst, naar aanleiding van vragen over wat er toch moet gebeuren met die mini-moestuintjes die bij veel mensen in de vensterbank staan uit te drogen. Mogen die al in de tuin? Of eerst in een pot? Binnen of buiten?

Nou ik ga niet ál die groenten bespreken, maar kijk even mee bij mij vandaag, misschien wordt je daar wat wijzer van.





Want bij mij ging er ook het één en ander fout. De tomaten en basilicum  die mooi binnen in de warmte waren opgekweekt, die had ik te vroeg in de kas gezet. En omdat het s nacht nog zo koud is, gingen een aantal dood. Voor die warmteminnaars geldt dus ... gewoon wat langer in huis houden. Liefst tot begin mei, of in elk geval tot half april. Zet ze wel in een ruime pot in goed licht.

Uiteraard geldt dat ook voor paprika en pepers, die blijven voorlopig nog binnen. Elke dag een beetje water geven en blijven sproeien, want in onze huizen is het eigenlijk veel te droog voor planten. Voor mensen ook trouwens, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Kijk en hieronder zie je een aantal bloem soorten. Ook daar grote verschillen, de een komt als een raket omhoog en de ander is nog niks van te zien. Bij mij staat alles in de kas. Wat het niet redt ... jammer. Dat zaai ik later gewoon opnieuw. Wat het wél redt is mooi, want dan heb je vroeg bloemen op je tuin.




En hieronder zie je een aantal kou-kampioenen. Die mogen morgen mee naar Moeskers Moestuin om te worden uitgeplant. Dat zijn dan vooral de kolen en de sla soorten. Ook bladgewassen als spinazie en rucola kunnen naar buiten. En de prei en de bieslook.




Wortelgewassen, zoals de peen, mogen ook naar buiten. Maar ze laten zich moeilijk verpotten. Die zaai je het best rechtstreeks in de grond. Als je ze toch in zo'n mini-potje hebt, zet je dan met het hele kluitje tegelijk de grond in, laat eerst wat groter groeien, en dan uitdunnen.

Afscheid.

Ja, dat hoort er ook bij. Afscheid nemen. Het hele jaar ben je aan het zaaien en je best aan het doen om de boel in leven te houden, maar er gaat ook constant wat dood. Daar moet je als tuinder tegen kunnen! :D Mijn grote aloe vera planten, die ik al jaren heb, stonden buiten deze winter. Binnen was het vol.

Ja en die kunnen daar niet tegen, dus ze zijn alle drie gaan hemelen...





...... eigenlijk een beetje per ongeluk expres, want er waren er veel te veel. Ze vermeerderen zo ontzettend hard. En kijk, bij die grootste, de betovergrootvader van alle aloe planten, zie je al weer een kleintje zitten. Nou vooruit, kom jij er dan maar uit.





Als een kleine eigenwijze dreutel staat hij even later om zich heen te kijken. Tóch gered!!

Iets anders .... de recepten ... dat komt er niet zo van de laatste maanden. Daarom laat ik gewoon maar af en toe es zien wat we zoal eten, zonder ingewikkeld recept met allerlei geweeg en ingredienten.

Vandaag, bij de lunch, lagen er alleen nog maar kapjes brood in de broodtrommel. Dat heb je soms. Nou zijn die best handig, want omdat ze hol zijn, kun je er mooi dik beleg op leggen als in een bootje.






Eerst een laag geprakte avocado. Daar gaat dan meestal wat citroensap en zout overheen, maar ik heb er een schep twee-kleuren-zuurkool op gelegd. En omdat dat zuur is én zout, is dat een hele lekkere combi met die avocado. Er hoeft niks meer bij.





Of misschien .... nog wat versiersel uit de tuin. Wilde viooltjes. Het heeft eigenlijk geen smaak maar het ziet er zo mooi uit. En ze schijnen ook gezond te zijn!

Nou dat is toch net een taartje?




Ja en zo keutel je wat door de dag heen. Koriander plantjes naar buiten. Die zijn vrij overwoestbaar. Je hoeft ze nooit te zaaien als je ze eenmaal hebt gehad want ze zaaien spontaan uit. Maar ook hier ... als je ze VROEG wil, moet je ze voorzaaien. Die van mij kunnen nu wel naar buiten.





Mijn bloemkool komt nooit zo goed op. Geen idee, misschien maar es een keer een ander ras proberen. Ook hier, maar vijf van de tien plantjes zijn opgekomen. Ze staan wel heel krap in die eierbakjes dus die gaan verhuizen.

Bloemkool moet voorzichtig verpot. Hij mag niet teveel stress hebben, want dan komt er helemaal geen kool. Dus verzorg hem goed, nooit laten uitdrogen bijvoorbeeld.






En dan ........ de weggeef-zaden!





Misschien heb je zelf ook een tuin en veel zaden. Dan is het misschien een idee om ze weg te geven? Er zijn zoveel mensen in geinteresseerd op dit moment. Dus maak er mini-pakjes van en leg ze in de supermarkt of bij de sportschool of in de kerk of in de voetbalkantine. Je zult zien ze vliegen weg als warme broodjes.

Daarom laat ik ook maar even zien hoe je snel pakjes kunt maken. Want ik ben maar gestopt met dat gedoe met die plastic zakjes, hoe handig die ook zijn. Ten eerste had ik er ruzie mee, met die zogenaamd handige zip sluitinkjes, wat een gehannes om dat open te krijgen. En de zaadjes worden soms statisch van dat plastic, nou dat is leuk, al je zaadjes door de lucht.






Haal wat stevig papier uit de oud-papierbak en je vouwt in een half uurtje tientallen van die zakjes. Dan wat zaden erin, en met 2 plakbandjes vastzetten. Ja dat is dan ook wel weer plastic, maar toch minder.

Voor heel klein zaad moet je wat fijner papier gebruiken en misschien nog een extra stukje plakband.

De naam van de zaden erop, en natuurlijk je eigen naam. Mensen willen altijd graag weten van wie ze die zaadjes krijgen.





Dit zijn dus de pakjes die ik deze week aanbied. Als je een email stuurt met je adres krijg je ze alledrie over de post, met een verzoekje om 70 ct over te maken voor de postzegel.

Het is wel duidelijk he? K is korenbloem, RB is rode biet en P is pastinaak. En wat de korenbloem betreft ... die is niet geschoond, daar krijg je een hele gedroogde bloemknop van en moet je die zaadjes er nog even uitpeuteren maar dat is heel makkelijk. Succes ermee!


nav email vragen: de pastinaak is de 'Tender and True' en de biet is de 'Egyptische Platronde'



3 reacties:

Crafts 'n' Skills zei

Nee, geen zaadjes deze keer, de ruimte is er nog te krap voor. Maar wat aardig dat je ze op deze manier weer aan biedt!

cin zei

Hoi Clarien,
Wou je gewoon even bedanken voor je bouillon recept. Ik zat zonder en herinnerde me je recept, dus snel wat pittige groenten door de blender gehaald, niet te dik uitgesmeerd en de oven in. Had ik eerder moeten doen ! Ik kook op een houtfornuis dus die oven is elke dag warm, kost me niets extra energie en de bouillon is super geslaagd. Gebeurd wel meer, dat ik terugkeer naar je blogjes, weet ik meteen hoe ik het niet moet doen ;-)

Clarien zei

haha ja dan hoef jij mijn fouten niet te maken! Goed idee trouwens, mijn bouillonpoeder is ook al weer bijna op.