Mood-blog

on zaterdag 28 maart 2015




Eéns per maand ga ik met maatje Suzanne op stap. Ze zit altijd al voor tienen voor het raam te wachten, als ik ook maar twee minuutjes te laat ben tikt ze op haar horloge met een grote smile ... en ze heeft dan ook altijd al bedacht waar we heen gaan. Naar Ikea weer dit keer.

We kopen niks maar slenteren de hele winkel door. Hier en daar es op een bank zitten, op een bed liggen, en ondertussen maak ik foto's van dingetjes die leuk zijn om te onthouden. Ideetjes, leuke keukens, opbergkasten, een mooie losse badkuip met een schitterende tegelwand erachter, grappige vloerkleden die eruit zien alsof ze van stukken oud kleed zijn gemaakt.

 





Ja een soort moodbord eigenlijk, maar dan hier op het blog. Om later misschien te gebruiken, of misschien wel niet. Je kunt van Ikea zeggen wat je wilt, maar het inspireert de creativiteit enorm! Zo'n kleed bijvoorbeeld, wat een leuk project om zelf te maken. Niet alleen natuurlijk maar met een groep.

Ja en verder ... de hele familie is thuis dus geen zaai en tuinwerk gedaan. Wel wat keukenwerk. Van de appelsap uit de boomgaard van nicht Marijke was nog een paar liter over en ik weet niet hoe lang dat houdbaar is. Dus heb ik daar cider van gemaakt.

Eerst verwarmen, zodat de bacteriën en gisten die je er niet in wilt dood zijn. Ik dacht dat 80 graden wel heet genoeg was. Ook ging er per liter sap een half kopje suiker door. Als je een straffe cider wil met meer alcohol dan kun je meer suiker toevoegen.





Van te voren had ik al een starter gemaakt van wat warm appelsap, wat suiker en een eetlepel gewone gist. Dat was al aan het bruisen, en ging door de afgekoelde appelsap, in een echte brouwemmer!

Ja die heb ik toch maar gekocht, zo'n emmer met waterslot. Vorige keer bij het cider maken waren die flessen net bommen. Ze spoten spontaan leeg.

Als het sap tot onder de 50 graden is afgekoeld, dan gaat het startertje erbij, voorzichtig gieten zodat de bagger onderin niet meegaat.





En nu wachten. Als het lukt gaat het sap gisten en wordt het gas afgevoerd door het waterslotje bovenin. Dus geen bom dit keer!

De resten groente uit de groente-la gingen in de kantoorsoep samen met de allerlaatste halve pompoen. Omdat er ook room door de soep ging moet je die in de koelkast bewaren. Dan kan het wel twee weken staan. Niet veel langer hoor want dan gaat je soep ook knallen!





Eigenlijk had ik veel meer plannen. Taarten bakken en een plaat-quiche, want we hebben morgen een verjaardag. Maar ineens had ik geen zin meer. Dat kan je soms zo hebben. Ik was de keuken en al die potten en die oven zat. Hup weg naar buiten. Lekker in de wind lopen over de hei. En ook nog even in de kas kijken.

Daar zag ik iets bijzonders bij de bietjes. Want die albino's die hier en daar opkwamen, de lichtroze bietjes zonder bladgroen, die zijn gestopt met groeien! Alleen de mooie sterke groene exemplaren worden groter en sterker, en die bleekroze plantjes blijven klein.





Prachtig! Nu hoef ik niks te beslissen over wel of niet opkweken. De natuur heeft dat al netjes opgeruimd!!

Fijn weekend allemaal en tot maandag weer!




0 reacties: