Handwerkdag 27 maart.

on woensdag 11 maart 2015


Ik mag die aardappels die op de naaimachine staan wel es even gaan poten. Want stel dat één van jullie de naaimachine nodig heeft op de handwerkdag! :D  Maar ik heb nog ruim twee weken gelukkig! 

De handwerkdag is bij ons thuis, in Bussum, op vrijdag 27 maart, en iedereen is welkom, dat wil zeggen tot de tafel vol is! De aanleiding was dat ik graag sokken wilde leren breien, en daarom een oproepje deed hier, om een middag bij mij thuis te komen handwerken. En hopelijk was daar dan iemand bij die kon sokken breien (gelukt!) maar dat was niet het hoofddoel.

Het is gewoon leuk om met een stel bij elkaar te zitten en te knutselen, freubelen en kletsen, en meekijken wat een ander maakt. Zelf heb ik het meeste geleerd in mijn leven door mee te kijken bij een ander. Werkt vééél sneller dan iets leren uit een boek of van een site!

Dus mocht je tijd en zin hebben, kom meedoen. Als je aan je eigen creativiteit twijfelt mag je ook iets bakken, als bijdrage! Ik heb al een aantal aanmeldingen, maar er is nog plek rond de tafel! We kletsen handwerken van koffietijd tot theetijd ongeveer. Stuur me een berichtje per mail (ook graag als je al eerder gereageerd hebt) dan krijg je verdere details.

Ja ... en over meekijken gesproken ... bij de Groenteclub zag ik ook weer een paar van die handige dingetjes.







Zo´n kapstok van een paar stukken tak en een plank. En van die handige bordjes om aan kratten te hangen, met een simpele haak aan de achterkant en krijtverf erop. Simpel, maar ik was er niet opgekomen!

Gelukkig kon ik ook iets teruggeven! Ik had zakjes pastinakenzaad meegenomen. Nou als warme broodjes ging dat weg! Iedereen blij met een zakje gratis zaadjes, en ik kom zo van die zaadjes af, die maar één jaar kiemkrachtig zijn. En Barbara kon ik blij maken met wat zaailingen van sla en tuinboon voor haar moestuin. Zo hebben we over en weer heel veel aan elkaar, door mee te kijken en weg te geven! :D






Natuurlijk komt niet ál ons eten van de groenteclub of van de tuin. Regelmatig loop ik door de supermarkt. En regelmatig word ik daar verleid ... bijvoorbeeld door zo'n doos met rode bonbons!

..... die kan je toch niet laten staan?




Nou ik kon dat niet! Ook al weet je van te voren dat ze het niet halen bij onze eigen zomerkoninkjes, straks in mei, vers uit de tuin. Deze Spaanse kas aardbeien waren dik, allemaal precies gelijkvormig, en wit van binnen. Maar toch .. eventjes die geur van aardbei. En ze waren best lekker hoor, ze zijn allang weer op.

Groei groei groei ... het begin is er .. maar het gaat nog heel langzaam, door die koude nachten. Maar omdat het in maart al zo licht is, van dat helderwitte licht, willen de plantjes wel, zeker als je ze binnen hebt of in een kas. De kooltjes zien er al stevig uit en die kunnen nu dus worden verspeend. Nou ja, morgen dan. En de bloemzaden hebben er een wedstrijd van gemaakt, wie komt het eerste op? Korenbloem heeft gewonnen!!





Haha dat wordt een gepeuter om die plantjes er netjes uit te krijgen! Maar bloemen kunnen wel wat hebben gelukkig, zijn vaak veel sterker dan groenten.

En het zaaien buiten gaat ook steeds een stapje verder. Vandaag zaaide ik zomerwortel, op een rijtje, tussen twee rijen uien, die al opkomen.




Omdat de zaadjes van wortel zo klein zijn, maak je eerst een mooi vlak zaaibed. Ik heb daar in het midden nog wat zand op gestrooid en toen met een plankje de grond platgedrukt. Dan voorzichtig de zaadjes strooien, probeer niet te dicht te strooien. Bij mij gaat dat altijd mis. Elk jaar strooi ik teveel en moet ik ze uitdunnen, en dat is een rotwerkje.

Na het zaaien strooi je er weer wat zand of aarde overeen. Heel losjes, als peper en zout over een eitje.



En nu heeeeel lang wachten. Wortel duurt eindeloos lang voordat het opkomt. 




0 reacties: