Zaaien .. op de bank.

on woensdag 18 februari 2015

UITLADEN dames!!

Even om het hoekje kijken bij de Groenteclub. We waren snel klaar vanmorgen, want er zijn aanzienlijk minder groenten, zo midden in de winter. Penen, bieten, knollen en kolen, en veel soorten paddestoelen. En ook nog vers groen uit de kassen.


fotootje van de vorige keer, nu was er ook weer zo´n bak paddestoelen

Weer thuis, aan de lunch, valt mijn oog op de tomatenzaadjes ..... sji-ips ... de tomaten!! Die wilde ik v.r.o.e.g zaaien dit jaar. Want we hebben die kas nu. En om die kas zo goed mogelijk te benutten moeten die tomaten vroeger dan vroeg.

Om te beginnen peuteren we wat zaadjes uit deze tomaat. Het is een lekkere Roma, dus die mag in de selectie.




De tomatenzaadjes van vorig jaar, dat is van alles wat. Als we ergens een lekkere tomaat vinden, dan bewaar ik altijd wat zaadjes. Ik stop ze gewoon in een stukje wc papier, een servetje, een stukje keukenpapier, gewoon wat er bij de hand is, in een lapje stof kan waarschijnlijk ook wel .. en daar drogen ze dan keurig in, en kun je ze zo een jaar bewaren.

De tomatenzaden moeten binnen voorkiemen. Dus we kunnen gezellig zaaien op de bank. Lekker warm! Geen kouwe vingers.





Ook de andijvie ga ik vandaag zaaien. Die moet ook binnen kiemen. Het is wel zo, met andijvie, dat dat een hele lastige groente is om in voorjaar of zomer te zaaien. Eigenlijk kun je dat het beste ná de langste dag zaaien, dan is de kans op doorschieten het kleinst. Maar ik wil toch es kijken of het lukt. Andijvie is zo'n groente die je altijd wel kan eten, past overal in en door.

En je kunt hem ook prima als snijgroente eten, dus steeds stukjes snijden, dan groeit de plant gewoon weer aan. En dan schiet hij ook niet door.

Nou, hier komt de zaai van vandaag dus niet. Hier is het te koud. Wel leuk dat de tuinbonen boven de grond komen. En de sla heeft al een vierde blad. De kooltjes nog niet, die mogen nog doorgroeien. Maar de lupine ... die mag al de tuin op! Zodra de nachtvorst voorbij is.






De tomaat en andijvie gaan voor een raam, in een warme kamer. Ze hebben bij mij geen plastic dakje, dus moeten ze elke dag gesproeid. Als je ze ook gaat zaaien, zet ze dan een beetje in het zicht, met de sproeier ernaast, want anders ga je dat geheid vergeten, en dan kiemt er niks. Of doe er plastic over.




Liek en ik moesten vanmiddag nog een boodschapje doen in Hilversum. leuk even winkels kijken. Gezellige voorjaarsspullen zijn er alweer. Die manden vind ik prachtig, al die kleuren. En mocht je van knutselen of naaien houden, ga dan even langs bij de Xenos, want ze hebben prachtige setjes papier en stoffen, voor een habbekrats!




6 lappen mooi bedrukt katoen, voor 1,25

Bij 'Dille en Kamille' keken we uiteraard bij de zepen. Omdat ik daar deze week zo druk mee ben. Ze hebben daar ook zwarte biologische vloeibare zeep in flessen. Ik kan nergens zien of daar misschien ook houtas bij gebruikt is ... maar dat zal wel niet!

En wat ze ook hebben .. een zeepklopper! Dan kan je met een stuk zeep een sopje maken, gewoon even kloppen in een emmertje warm water. Grappig!!






Nou en zo komen we dan weer uit bij de zeep. Vandaag heb ik hem alleen maar even overgegoten, de derde batch. Het hete water is inmiddels door de as-emmer heen gelopen, en in de onderste ketel gestroomd. Het is nu ijskoud natuurlijk. Ik giet het gewoon weer terug, dan kan het er nog een keer doorheen lopen.






Morgen die reuzel smelten! Ha, maar mijn moeder komt logeren ... dus ik weet niet of het allemaal gaat lukken morgen. Of misschien wil oma wel helpen! :D

0 reacties: