Licht, weemoed, aktie, en handwerken!

on zaterdag 14 februari 2015




Twee gewone foto's van een gewoon dorp, zou je zeggen. Maar ... wat hier bijzonder aan is ....  het is al kwart voor zes!!

Is het je wel es opgevallen hoe snel het licht terugkomt in februari? In die maand gaat dat namelijk sneller dan in het hele verdere jaar, vooral in de middag. Elke dag duurt het middaglicht langer, staat de zon weer een stuk hoger!

Ik zal even inzoomen, dan zie je hem nog volop schijnen, om kwart voor zes!





Dat leek me wel even goed nieuws .... voor degeen die reikhalzend naar de lente zit uit te kijken!

Vandaag moesten we eerst de zolder opruimen. nu de spullen van het ene kind eruit zijn, wil een ander natuurlijk onmiddellijk van kamer verwisselen. Voor mij altijd een mooi moment om weer es flink te shiften en veel weg te doen. Dan kan dan allemaal weer mooi naar 'Kinderen in Nood'.







In twintig jaar is ons huis volgeraakt met spullen van zes mensen. Want hoeveel er ook uit ging, er kwam altijd meer binnen. Op een gegeven moment stikten we haast in de spullen. En nu ... zitten we in de fase dat het langzamerhand leger raakt. Kinderen gaan eruit, spullen eruit.

Je kunt weer een beetje ademhalen hier! Maar, het schrijnt ook, iets dat voorbij is maakt weemoedig!

Dus, hopla, een beetje aktie!!




Tuintijd! Daar wordt je vrolijk van! De vissen en padden zitten allemaal angstig in een hoekje te wachten tot dat enorme watergeweld weer voorbij is. Maar het was nodig om die vijver bij te vullen. Heb je gemerkt hoe weinig neerslag we hebben gehad de laatste tijd? En er komt een droge week aan ook nog!

Nu wou ik gaan zaaien in de kas. Eerst moest de laatste oogst witlof eruit.






Maar ook in die kas is het droger dan droog! Als we de compost erin hebben verspreid, en héél veel gieters water uitgegoten, dan is de onderlaag nog steeds droog. Het zaaien moet wachten. Het is nog veel te droog daar.




Buiten mag het bed voor de peulen worden voorbereid. Daar gaat ook eerst weer compost op, verspreiden, door de bodem werken, en dan het leuke ..... een rek maken!





Die lange takken van vorig jaar liggen hier nog. Ze zijn nog prima te gebruiken omdat ze niet op de grond lagen. Dan kan een boomtak heel veel seizoenen meegaan, dat rot niet zo snel als je denkt.

En wat zo leuk is aan met een maatje werken ... ik sta heel vaak te suffen op de tuin, gewoon te niksen, te dromen. Wel de helft van de tijd. En dan, na een poosje, pak je de draad weer op. Het werk schiet niet op, op die manier. Maar nu ... na een tijdje suffen .... is ineens dat hele peulenrek af!! Haha die Remy!!






Draden spannen, dat komt de volgende keer.

Ik wou ook nog even terugkomen op mijn oproepje van een tijdje geleden! Omdat ik graag wil leren sokken breien, zeer belangrijk attribuut voor de zelfvoorziener, wollen sokken, had ik een oproep geplaatst om bij mij thuis te komen handwerken. Ik hoopte dat er ook iemand zou komen die kon sokken breien.






Ik vond het wel spannend ... want stel dat er honderd komen?? Waar laat ik die???? Maar ... het loopt niet zo'n storm met die handwerkliefhebbers! Dat komt zeker omdat hier vooral tuinliefhebbers lezen, en niet zozeer handwerkers?? We zijn nu met z'n zessen! En .... er is ook nog iemand bij die kan sokken breien!

Maar daar ging het niet alleen om hoor. Lijkt me gewoon gezellig om samen dingen te maken, en van elkaar te leren. Want zoals ik al eerder schreef, ik doe wel veel verschillende dingen, maar eigenlijk niks héél goed. En het lijkt me geweldig om te zien hoe een ander een Granny haakt bijvoorbeeld, of lapjes aan elkaar stikt of een etui maakt of weet ik het.





Je bent nog steeds van harte welkom om te komen! Reageer hier of via Clarien1@zonnet.nl

Ik heb nog geen datum, maar het wordt een vrijdag in maart. Vanaf koffietijd, tot theetijd ongeveer! En als je niet kan handwerken maar wel lekkere taarten bakken ben je ook welkom!! :D:D

Tot maandag weer!


5 reacties:

Jolanda zei

Als ik nog in Hilversum had gewoond was ik gekomen. Hartstikke leuk, zo'n handwerkclub! Maar vanuit Weert een beetje ver. Wij hebben hier ons eigen haak/brei-clubje, maar meer dan 4 zijn het er tot nu toe ook niet. Maakt verder niet uit hoor, we hebben het met z'n viertjes elke keer heel gezellig. Maar waarom het verder niet uitbreidt, snap ik ook niet goed. Handwerken is juist weer helemaal hip. Misschien hebben veel mensen het gewoon te druk?

Anoniem zei

Ik ben mezelf ook aan het leren breien, dus misschien vind ik het ook wel leuk om te die vrijdag in maart te komen. Wil je me op de hoogte houden?

Remy

Shirley zei

goh wat lijkt me dat gezellig. En taarten bakken, ja dat kan ik wel. Maar ja....vrijdag. Dan word ik verwacht op kantoor. Jammer hoor.

Clarien zei

Ja Jolanda ik geloof ook wel dat er weer meer interesse is in handwerken en zelf dingen kunnen maken, gelukkig! Ik zal vlg week ofzo wel een datum prikken Remy, moet nog even een paar andere afspraken afwachten. Shirley jammer dat je niet kunt (en je taart ook niet :D)! Ja dat is het nadeel van een doordeweekse dag. Maar s weekends kunnen ook veel mensen niet

Anoniem zei

Goh, dat lijkt mij ook erg leuk zo'n handwerkdag! Sokken breien kan ik helaas niet, maar wel "gewoon" breien , op dit moment haak ik veel.Iets voor bij de koffie bakken lukt me ook nog wel. Ik hoor graag van je.

Bo