Drie Gooise meiden in Kropswolde.

on zondag 1 februari 2015



Geen tuin gezien dit weekend!! Geen zaadjes ook.

Want ...... er moesten drie vriendinnetjes naar Kropswolde worden gebracht, en er moest weer een dochter verhuisd, en ging ik nog (even) naar Wildervank. Genoeg plaatjes voor op het weblogboekje, maar met de tuin heeft het dit weekend allemaal niks te maken!

Onze kinderen gaan vanaf hun achtste elk jaar naar de zeilschool in Lauwersoog. Als ze klein zijn sponsoren wij dat, als ze wat ouder worden regelen ze dat zelf met bijbaantjes, of door les te geven op de zeilschool. Het leuke is dat ze daardoor vriendjes en vriendinnetjes hebben door het hele land. Bijvoorbeeld ..... een vriendin in Kropswolde! Die wordt 16, en de Bussumse meiden gaan voor haar een surprise party geven! Ik mag ze brengen.






Kropswolde .... Kropswolde .... waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord? Nou, ik kende het al wel, want het ligt niet ver van mijn ouderlijk huis. Voorbij Assen ga je van de snelweg af, en dan kom je door schitterende Drentse dorpjes .... Tynaarlo, De Groeve, Zuidlaren ...







Marlieke nam mijn fototoestel af, 'Mam, jij moet sturen!! ik maak ze wel!'

Mooi Zuidlaren, waar de grootste paardemarkt, ik dacht van Europa (??) gehouden wordt elk jaar. En heel veel leuke kleine winkeltjes, hotelletjes, en natuurlijk het grote Zuidlaardermeer. Echt een leuke plek om es naar toe te gaan! Vlakbij de bossen zit je ook. En als je kinderen hebt is er het Sprookjesbos. Een soort 'Klein Efteling', lang niet zo commercieel, wel zo leuk.

We zijn er zó doorheen. Dan nog een paar dorpjes en molens en mooie boerderijen. Ships .... waarom valt mijn oog toch telkens weer op die borden ... 'Te Koop'









En daar is Kropswolde! Einddoel van deze zaterdagse reis! Een heel contast in dat dorp. Langs de oude weg staan de oude statige boerderijen met landerijen erachter en schuren en boeren in overalls op de tractor.

En er tegenover, pál aan het water gelegen, is de 'Meerwijk', een nieuwe prachtige wijk met luxe woningen, allemaal aan een vaart gelegen, alsof je zó een buitenwijk ergens in een Amerikaanse stad binnenrijd.





De meiden laden hun spullen uit en kwetteren maar door. Geen enkele gene natuurlijk! Hartstikke leuk hier in Kropswolde!! Ik wordt vriendelijk bedankt voor de lift, en ze redden zich verder wel.







Maar ik zie een tuin. En zelfs een kas!! Dus ik ga even koekeloeren, en kijk es hoe leuk ze hier een moestuintje hebben aangelegd!! Een kasje in de meest zonnige hoek, en de groentebedden gewoon op de tuin, afgebakend met grijze stoeptegels. Leuk idee, simpel,  ... zó aangelegd!

Mooie sierkooltjes in een pot zie ik ook nog!







Nou, weer wat leuke ideeën opgedaan!

Behalve deze meiden naar Kropswolde brengen heb ik voor zondag nóg een klus, namelijk Eline van het ene studentenhuis naar het andere verhuizen. Dus overnacht ik bij mijn moeder in Wildervank.




..... waar de koffie altijd klaar staat! Gewoon met melk en suiker. Lekker!





Ik wilde nog iets laten zien hier. Over hergebruik.

Zoals ik al vaker heb laten zien maak ik graag spreien. Omdat die mooi, warm, en vrij snel te maken zijn. Maar ook omdat je daar al je resten stof in kwijt kan.

Mijn moeder heeft ook een paar van die spreien op de logeerbedden liggen. Mocht je nu (net als ik) niet zo'n naai-wonder zijn, maar het wel leuk vinden om iets functioneels te maken af en toe, probeer dit dan ook es! Je kunt al je oude resten stof erin verwerken, en als de kleuren te saai worden, koop je er één felle kleur bij om het op te halen.




Die vierkanten is best makkelijk en snel af, maar vergis je niet, het gaat snel schuiven en dan zitten de hoeken niet netjes bij elkaar. Kijk dit bedoel ik dus .....




Je kunt zo'n sprei (of deken) afhechten met een mooie band eromheen, maar je kunt ook gewoon de bovenkant wat ruimer houden, en dan een randje van de bovenkant om de onderste voering heenslaan. Dat geeft een mooi effect, en je hebt geen band nodig.




Hier zie je nog een andere sprei, ook van resten stof en van stoffen van de Kringloper. Alle stoffen zijn 'apart' vrij saai en oubollig ... maar als je ze combineert lijkt het heel wat! De onderkant is gemaakt van een laken dat ik nooit op m'n bed zou leggen, maar bij dit sprei staat het wel mooi.






En bij dit sprei is juist weer de voering omgeslagen, om zo een band te krijgen langs de rand. Zo kun je van alles proberen. Je komt vanzelf op ideeen.




Ja en toen ik daar zo een beetje aan het foto's nemen was vanmorgen ... toen zag ik ineens iets heel aandoenlijks .....

Mijn vader was toen hij nog leefde een zeer zorgzaam mens. Hij maakte zich bijvoorbeeld zorgen over brand, en dan al z'n kinderen die op de 1e verdieping sliepen, en er was geen brandtrap natuurlijk.

Dus .... heeft hij in alle slaapkamers aan de verwarming van die oranje touwen gebonden. Als er dan brand zou komen, konden we zo'n touw uit het raam gooien, en dan via dat touw naar beneden klimmen. Knopen had hij alvast in het touw gemaakt.

Nou, die touwen liggen er dus nog steeds ....




Ja een brok in je keel krijg je ervan!

En dan weer door naar Groningen. Want Eline moet verhuizen naar een nieuwe kamer. We ruimen haar oude kamer leeg en poetsen hem goed op. Oh .... hij is nu zo mooi, die kamer ... zonde om hier weg te gaan!!





Maar ja, helaas, we wisten van te voren dat het maar voor een half jaar was ... dus bye bye kamer!!




Haar volgende kamer is hier. Achter die deur. Het lijkt gewoon op een deur naar een gang met een trap, maar nee hoor ...





..... er zit een hele oude steeg achter. En dáárachter zit dan een binnenplaatsje, vol met fietsen en bierkratten en vuilniszakken, en dan gaan we een soort spelonk in en daar ergens is haar kamer. Maar het was te chaotisch voor foto's, want er waren 5 studenten tegelijk aan het verhuizen. Mét de moeders!!

Dus het was een lawaai van jewelste. Die kamer laat ik nog wel es zien!


En ondertussen .... is februari begonnen!!





Daarover verder morgen!!



0 reacties: