Delen is .. vermenigvuldigen

on donderdag 26 februari 2015



Ja dat je door delen eigenlijk vermenigvuldigt, dat is bij zaadjes natuurlijk heel duidelijk. Mijn zaden gaan heel Nederland door en zelfs naar Belgie. En ik hoop natuurlijk dat als jullie de Lupine opkweken, dat je misschien ook weer anderen kan blij maken met die zaden. Of .. je eet ze gewoon op, kan ook natuurlijk!

Ik kreeg veel verzoekjes om zo'n pakketje met vijf zaadjes. In totaal 19 mensen wilden wel een pakje hebben. Ja en ik had er maar tien. En ik hou niet van loten. Dan moet je mensen teleurstellen ... dus ik dacht ... we moeten toch delen? Nou, ik deel mijn hele voorraad gewoon door negentien, dan heeft iedereen een pakje!!

Dus die tien zakjes gingen weer open ..




... en het laatste restant zaadjes ging er nog bij ... en nu zijn er precies 19 pakjes, met in elk pakje 4 zaden. Dus ... iedereen die erom gevraagd heeft krijgt zaden. Vier stuks! En zelf heb ik er nog drie over! Dus ik zaai dan nog even één keertje met jullie mee. De teeltvoorschriften geef ik over een paar dagen, als alles op de post is. Dus nu mijn vraag aan ...

Femke, Greet, Jantsje, Adri, Gerda, Liz, Patrick, Dineke, Floor, Kathleen, Natascha, Leonie, Lizzie, Ellen, Hanny, Crafts&Skills, Iris, Bo, Conny ...... 

.... stuur me even je adres per email (als je dat nog niet gedaan had) en dan komen de Lupine zaadjes naar je toe! Email adres staat in de rechterkolom.




Mocht je te laat zijn, tóch nog zaadjes willen, kom dan naar de zadenruilbeurs in Driebergen aanstaande zaterdag. 'Reclaim the seeds', een hele bijzondere ruilbeurs waar je de meest gekke zaden kunt krijgen. Ik denk dat ze de Witte Lupine ook vast wel hebben daar. En misschien lopen we elkaar tegen het lijf, want ik ga ook zaterdag!

Vandaag had ik het even he-le-maal gehad met het donkere weer. Waar is die zon!!! Wéér in de nattigheid naar buiten zeker .. om te zaaien. Geen bal zin in!! Eerst maar es een vrolijk kleed op tafel, beetje fleur in huis brengen. Oh er mist nog iets ...





Kleedje, bloemetje, klinkt onnozel misschien, maar je moet je zelf soms een beetje oppeppen, zo aan het einde van de winter. En dat zaaien en verpotten .. dat kan natuurlijk ook best binnenshuis. Grote pot thee, lekker muziekje op, kranten op tafel voor de rommel, en een doos koek in de buurt, en lekker binnen knoeien.






Alle kruiden die in de potten gezaaid waren zijn overgeplaatst in kleinere potjes. Dat kun je goed doen met een wat spitse lepel, goed omlaag scheppen zodat je een bosje kruid met wortel en al te pakken hebt. Probeer te zorgen dat de kluit niet uit elkaar valt, want dan beschadigen de haarworteltjes. Het helpt als je van te voren wat water geeft, dan blijft het wortelkluitje makkelijker intact.

Je schuift zo'n groepje jonge plantjes zo diep mogelijk het nieuwe potje in. Een deel van de steeltjes komt dan ook onder. Daar groeien vanzelf weer nieuwe zijworteltjes aan.





Tot slot nog wat extra aarde erop, goed aandrukken, en water geven. De jonge worteltjes zullen altijd iets beschadigen, daarom moeten ze vochtig gehouden worden tot dat is hersteld.

Bij de basilicum plant ik ze in een groepje, bij de dille en koriander zet ik er twee of drie in een potje. En de mei-rapen gaan alléén in een bakje. Zo kun je per plant bepalen hoe je ze verpot. Hangt er ook vanaf wat je er mee gaat doen.Komen ze op een balkon, op je vensterbank, of ga je ze op een rij in de moestuin zetten. Hoe minder planten per pot, hoe meer ruimte hij heeft en hoe groter hij kan worden.

Ik had de hele bubs aan bloemen willen zaaien, maar dat kwam er niet van. Alleen een doosje koolrabi is voorgezaaid. Dit zijn hybride zaden, niet biologisch. Omdat ik dat ook es wil proberen. Ze hebben een knalblauw laagje om, waar al voeding in zit. Geen pesticiden hoop ik ..





Laagje aarde erover en klaar.

Ik krijg vaker de vraag of ik alleen biologisch zaad gebruik. Nou, meestal wel, maar niet altijd. De planten groeien in een pure schone bodem op, zonder kunstmest, dus bij mij worden ze vanzelf wel biologisch. Het zaad dat ik hier op het blog ga uitdelen de komende maanden is wel 100% biologisch, en zoveel mogelijk eigen teelt.

De potjes gaan voorlopig allemaal in de bijkeuken onder de tl lamp. Ik moet nog even plekjes zoeken. Het wordt al weer vol in onze vensterbanken!



Zo ... en nu tot slot nog even wat inspriratie opdoen ..... om die bloemen te gaan zaaien!






4 reacties:

femke zei

Beste Clarien,

Een geweldige oplossing en erg leuk dat u nu meer personen blij kan maken met de eetbare lupine!!! Ik weet niet of het een vast plant is of eenjarig maar de bedoeling is na de oogst een aantal zaadjes te bewaren en de rest natuurlijk lekker op te eten, win/win dus!!!

hartelijk bedankt
groetjes femke

Lizzie zei

Super bedankt voor de zaadjes :)
Ik zal je een mailtje sturen!
En natuurlijk op mijn blog als het daarvoor tijd is, een foto van de lupine laten zie!

Gr lizzie

Crafts 'n' Skills zei

Ja hoor! Ook hier knoeien we soms lekker binnen! ;o)

Dank voor het opdelen van alle zaden; ik stuur er direct even een mailtje achteraan. Dank je wel! En natuurlijk gaan we hier ons best doen een mooie stevige Lupine groot te brengen. We houden je (via ons blog) graag op de hoogte!

Natascha zei

Geluk is mooier als je het deelt, in dit geval de Witte Lupine! Bedankt Clarien, ik ga m'n best doen om er een paar mooie planten van te maken!