Frambozen, en nog wat freubel ideetjes.

on dinsdag 6 januari 2015




Frambozen, frambozen, hoe zat dat ook al weer met frambozen? Hoe diep moeten ze geplant? Hoe ver uit elkaar? Ook herinner ik me iets van slappe scheuten die je goed moet steunen, dus er moet goed steunmateriaal omheen. En hoeveel compost moeten ze hebben?

Hm, ik fiets eerst maar es naar Land en Boschzigt om de stokken op te halen, en dan ga ik gewoon kijken hoe Sijmen dat gedaan heeft met zijn frambozen.

Onderweg, in het bos, zie ik twee paarden en een hond. Nou ja het lijkt net een hond.





Maar het is Bambi Senior! Hij voelt zich wel op z'n gemak bij de paarden. Hij gaat steeds dichter naar ze toe en na een tijdje staan ze gewoon met z'n drieen te grazen. Mogge buurman. Mogge buurman!

Altijd wat te zien in het bos!

Bij Sijmen ga ik eerst kijken hoe hij de frambozen heeft gezet. Kijk.




De planten zijn goed dicht bij elkaar gezet. Ongeveer 20 centimeter uit elkaar. Zodoende krijg je een 'muur' van frambozen. Wietse vertelt dat de twee draden die voor en achterlangs lopen, bedoeld zijn om de enorme aanwas van zijscheuten te ondersteunen. 

Het is handig om dat van te voren te bevestigen, dan blijft de bossige groei een beetje binnen de perken. En later, in de zomer, kun je dan die draden bij elkaar trekken en de 'muur' wat smaller maken. Dan gaat het plukken veel beter dan wanneer het zo'n breed woud wordt. Met al die stekels.

Ik zie natuurlijk visioenen van kilo's en kilo's frambozen voor me ... Sijmen helpt mij uit de droom. De meeste bessen gaan pas het tweede jaar in produktie .. 'Ook niet een handjevol?' vraag ik. 'Ja hoor wel een handjevol, bij de frambozen.' zegt Sijmen. Maar het kan best zijn dat ik voor de gek gehouden wordt! :D:D




Kijk en daar staan de frambozenstokken netje ingekuild te wachten tot ik ze kom halen. Ik kreeg ze zomaar, omdat ze over waren. Wat een leuk kado!! In een pot, met een beetje aarde, in de fietstas, en dan gaan ze mee naar huis. Maar eerst nog even langs Intratuin!

Want bollen wilde ik ook nog halen, en winterviolen, voor in de bak bij de frambozen. Bij Intratuin kun je de mooiste ideeën opdoen voor zelfmaak dingen. Neem daarom altijd foto's! Kijk, dit bijvoorbeeld, macrameeën is weer in de mode! Iemand die nog kan macrameeën? Dan ben je weer helemaal in!!



Ook ander jaren 70 dingen zie je hier. Dit stoeltje, zo'n overtrek kan je ook wel zelf maken natuurlijk van wat kleurige lappen ..  Onthouden weer!



Mocht je niet van die Intratuin frutsels houden scroll maar even een plaatje of 4 verder. Ik stal hier wat dingen die ik even wil onthouden. Om misschien ooit te maken. Ooit.


gewatteerde placemats

mooie rand langs een tafelkleed

leuke achtergrond voor een koffiehoek

een schort met een roesje

De frambozen staan buiten geduldig te wachten, in mijn fietstas.. Snel naar Moeskers Moestuin, en daar gaan ze meteen in de grond. Want ... je staat er niet bij stil met deze kou, maar die stokken met hun droge wortels hebben echt dorst nu! Die moeten de grond in, en water moet er ook meteen bij.





In elk plantgat gaat een scheut water. Dan de stok erin, weer water erop, en dan goed aandrukken met je voet aan alle kanten, zodat de wortels ook echt dat water kunnen opnemen. Als de grond te los blijft, om die wortels, kan de plant niet drinken. Dan verdroogt zo'n wortel in de grond.

Nou hoef je je bij frambozen niet zo snel zorgen te maken. het zijn enorme woekeraars en ze overleven dit vast wel. Mocht er ééntje doodgaan, dan wordt die ruimte wel weer ingenomen door een buurman. Want er komen vanuit de grond steeds spontaan nieuwe scheuten bij. Soms ook wel een stuk verderop.

Ik laat de steunen nog maar even zitten. dat heeft geen haast. Wel gaan de violen en de bollen de grond in. En daar ook .. water erbij! Want de grond is droog! Volgende keer als ik hier ben krijgt de hele bak nog een derde laag compost, want framboos houdt van humusrijke grond. En het is mij hier nu nog te 'zanderig'.





Kijk ze staan als fiere soldaten rechtop! Bij de ingang, alsof ze op wacht staan. Zesentwintig frambozen in een nieuwe bak! En nu maar aan het groeien soldaten!

2 reacties:

@nnemiek zei

Prachtig aangelegd Clarien! ziet er strak uit.

Elisa zei

wat mooi aangelegd, nu twee jaar wachten :)