Auw!

on maandag 10 november 2014

Vanochtend lag er een dode bij voor een van de kasten.



Ojé, wat nu? Sterven ze nu al uit? Of is dat normaal? Ja ik heb me er nog niet zo in verdiept, raak een beetje in paniek. Help, een dode!! Maar ... misschien was het wel een indringer, die het verkeerde nest inging, en door de soldaten van dat nest om zeep werd geholpen.

Nou, ik kan me voorstellen, die bijenkasten lijken allemaal op elkaar, en ze zijn nét verhuisd, dat zo'n bijtje zich vergist. En dan meteen bruut vermoord worden ... zielig hoor.

Terwijl ik vlak voor die kasten zit en foto's maak van de dode bij, word ik zelf ook aangevallen. Door een piepkleine bij, die mij wel even weg wil jagen. 'Prik' in mijn hand. Auw!! Het arme bijtje zit vast op mijn hand, die angel zit vast natuurlijk, ze blijft zitten tot ik haar wegveeg. Dan valt ze op de grond. Ook al dood.

Nou dat begint al goed, denk ik, twee bijen al dood. Een bijenhoedster van niks ben ik! Maar niet tegen Liesbeth zeggen ...



Om het weer goed te maken besluit ik een afrastering te maken langs de achterkant. Want de bijen staan hier nogal open en bloot. De schooljeugd die daar soms achter dat hek langsloopt, kan de kasten zó zien staan. Ja en met de combinatie schooljeugd en natuurbeheer heb ik niet zo'n goeie ervaring. 

Ergens ligt nog een stuk gaas. Dus daar kan wel een hek van gemaakt worden. Klusje voor later deze week!

Vandaag krijgen de bessen een goeie schoffelbeurt, al het onkruid weg, en dan een dikke laag blad ertussen. Eikenblad. Dat verteert heel langzaam, maar de bessen vinden dat prima. Beetje zure grond kunnen ze goed hebben. En ik ben meteen van een hele hoop eikenblad af.





Weer thuis, daar zijn de voorraden granen aangekomen. Ja daar staan al die zakken. Met vele ogen kijken ze vrolijk de keuken in. Hallo hallo hallo kan iemand ons even fijnmalen??




Pff ... tja ... het is een koud kunstje om graan te bestellen. Zó in huis. Maar ja, als je dan bedenkt wat een energie en moeite het kostte om het meel voor één broodje te malen met het handmolentje, dan zakt de moed je in de schoenen. Bedenken dat je zelfvoorzienend wil leven is leuk, maar het ook echt allemaal gaan doen ... 

.... een zakje bloem bij de supermarkt is zó gehaald ..... 

Tja, dit soort dipjes in motivatie hoort erbij. Geen gezeur, gewoon doorgaan! Morgen ga ik aan het malen. Vandaag eerst maar es kijken waar we dit nu weer allemaal gaan opslaan.

Over opslaan gesproken. DIT had ik dus te lang opgeslagen. Kun je zien wat het is?





Het was de rode zuurkool. Zo'n achteraf potje helemaal achterin de koelkast. Dat gaat natuurlijk fout. Hup weg ermee!

Dat herinnert me eraan om vooral ook de voorraden op te eten. We eten vandaag bonen. En door de bonenschotel gaat een zakje sugar snaps uit de vriezer. Dat is een lekkere combi, droogbonen en verse bonen. Nou ja ... vers ... van juni waren ze.






En mijn eigen droogbonen kunnen bijna gedopt worden. Ze drogen nog wat na boven de verwarming.





6 reacties:

Crafts 'n' Skills zei

Hé bah! Ja! Ook hier wel eens een vergeten potje achterin.. Zonde! En ja.. het zelfvoorzienend zijn of bezig zijn kost tijd, maar het levert wel een enorme voldoening op! (zegt zij die ook genoeg een baalmomentje heeft ;o)

En spijtig van de bijen. Hoop inderdaad dat het een toevalligheid is dat er nu twee dood hebben moeten gaan.

Elisa zei

Soms heb je van die vergeten potjes he, echt herkenbaar. :)

Mijke zei

Oei ja die demotivatie komt me bekend voor. Hier in de straat staan 12 turkse hazelaars, dus ik had 4 kilo hazelnoten geraapt. Maarja, dan moeten ze nog worden gekraakt... Ze zijn heel zacht dus het moet heel voorzichtig anders wordt het gruis. En ze zijn heel klein. Bovendien zijn sommigen zelfs gewoon leeg! Als je dan denkt aan de berg werk die het kost om genoeg nootjes te kraken voor nutella, terwijl nutella in de winkel bijna niks kost en zo is gehaald... Of wat dacht je van zonnebloempitten pellen? :P
Daarom doe ik dit soort klusjes altijd 's avonds voor de tv. Gezellige crimi op, pot thee erbij, bak op schoot en kraken/doppen/malen maar! En dan is het ineens zo gedaan!

Clarien zei

ja en af en toe wat in de mond stoppen zeker! :D:D pas maar op met die doppen!

Teunie zei

Dode bijen buiten de kast zijn normaal. Op dit moment liggen er bij mij extreem veel. Dat zijn de laatste zomerbijen die zijn doodgegaan. Ze worden door de levende bijen buiten de kast gebracht. Zomerbijen worden maar 6 weken. Winterbijen kunnen wel 6 maanden worden. Een volk wat in de zomer bestaat uit zo'n 50.000 bijen 'krimpt' in de winter tot een volkje van maar 5.000 bijen. Kijk, dat is een behoorlijk verschil. Niet raar dus als je af en toe (veel!) dode bijen vindt.

Teunie

Clarien zei

Fijn om van je te leren! Ik ga dus niet meer in de vliegroute zitten want dat willen ze niet. En niet meer treuren om dode bijtjes want dat hoort erbij. Bedankt!