Brouw je eigen bier

on vrijdag 12 september 2014

De eerste batch cider is klaar. En de gemberbier ook. En alles in de koelkast gezet, zodat het gisten stopt. De smaak is prima, en het alcoholpercentage vergelijkbaar met bier.




Weer een stap dichter bij zelfvoorzienend leven!! We kunnen inmiddels ons eigen bier brouwen! En onze eigen cider, van appels, van bramen en van druiven. En inmiddels ben ik met een versie begonnen van vlierbessen.

Het is wel wat anders natuurlijk dan het bier en de wijn zoals je die uit de winkel gewend bent, maar het begin is er. Nu is het een kwestie van langzaam aan de smaak aanpassen, veel experimenteren, en vooral ook veel proeven! Waar ik zelf erg blij mee ben, is dat ik nu een drankje heb zonder tanine, dus veel minder kans op migraine na een paar glazen!

De volgende batch appelcider ga ik maken in een emmer, op advies ven Teunie. Ik was wat te snel met bottelen, wat me aardig wat flessen gekost heeft! Die zijn gewoon leeggespoten!

Wat een mooie herfst gaan we tegemoet! Het blijft nog een tijdje van dit mooie rustige najaarsweer. En de spinnen zijn druk aan het weven!




Elke ochtend loop ik nu over de hei, omdat ik veel mest nodig heb voor de najaarsbemesting in oktober. Elke dag twee kruiwagens met schapenmest.

Ik verbaas me over al die webben.... er zit nooit een mug in, waar leven die spinnen van? Maar het is wel een mooi gezicht. Vooral als het zo nevelig is en de zon nét over de horizon komt.




We hadden vandaag een kleine gast. Een lief klein meiske, het dochtertje van vrienden, kwam een middagje ons helpen in de tuin. Tuurlijk gingen we ook even naar Moeskers Moestuin, omdat ze zo graag 'dingen' wou plukken.

Bloemetjes, natuurlijk, en dan even proeven ...



Een grote courgette moet worden opgetild




... het was helemaal niet zo'n grote, maar in die kleine handjes lijkt het heel wat.

Verder gingen we boontjes plukken, voor mama, en een boeketje maken, óók voor mama, en even bij de visjes kijken.



De tuin is ineens weer een vreselijk boeiende en spannende plek, als je meekijkt door de ogen van zo'n dreumes! 

Van het opruimen van de achtertuin, wat ik eigenlijk van plan was, is haast niks gekomen natuurlijk. Nou ja morgen weer een dag!!




0 reacties: