Aan de ketchup.

on woensdag 3 september 2014



Ja en als je dan één dag niet schrijft, is het al bijna niet meer in te halen .....

Want alles moet hier op het blog (van mijzelf). Zodat ik volgend jaar alles kan terugvinden. En niet steeds weer dezelfde fouten maak. Hoewel, de stomste fouten zet ik hier helemaal niet op het blog. Té genant!

(zoals vanmiddag met een volle fietsmand met snijbonen veel te hard over een drempel fietsen en hopla daar gingen alle snijbonen de lucht in ...  en kriskras op de weg lagen ze ...... sjongejonge wat genant weer ...... )

Dussss, twee dagen, wat hebben we allemaal gedaan?




Dinsdag was Land en Boschzigt dag. Ik blijf daar werken, ook nu school afgelopen is, als vrijwilliger op de dinsdagochtend. Was leuk om daar weer te zijn, na al die weken! Maar wat zijn die bedden daar toch lang .... vergeleken bij mijn eigen tuin .. er komt geen einde aan! :D

Op Moeskers Moestuin heb ik onder andere de wortels getrokken. Nou ja, zeg maar, uitgedund! Want .. ik had ze veel en veel te dicht gezaaid. Dat wist ik wel, maar bij het zaaien dacht ik, ach dat komt later wel. beetje uitdunnen. Maar het kwam later niet! Dat is zo'n klusje dat je nooit doet omdat het geen leuk werk is en er is nooit tijd voor.

Dus nu staan de wortels veel te dicht op elkaar. Wat betekent dat voor élke bos wortels die ik oogst, ik twee bossen kan wegdoen. Ondermaats! Zonde! 

Volgend jaar dunner zaaien!!!






Ook nog even een doosje voor Ruud gemaakt. Nou ja Ruud zelf is aan het fietsen in de alpen, met Paul en de andere fietsmaten, maar hij heeft een groot gezin dus dat komt wel op!



En vandaag .... de dag begonnen met mest halen, en vervolgens wilde kruiden snijden voor in de gierton. Een kruiwagen vol onkruid later, zijn er in de wildernis ineens weer paden te zien! Goh die had ik lang niet gezien, die paden!




Een mooi rustig klusje was het oogsten van de bieslook, dat als een groen pruikje hier over het pad heen hangt. Hoog tijd voor de kapper.



(om de één of andere reden krijg ik deze foto niet recht, maar vond hem te leuk om weg te laten)


De bosjes komen in de kas te hangen om te drogen. 

Die kas, die is vandaag helemaal leeggehaald. En omgespit en natgespoten. Maar daar heb ik geen foto's van, want dat had me zeker weten m'n nieuwe camera gekost. Dat natspuiten, daar blijf je zelf ook niet droog bij uiteraard. Ik kon niet met de brandspuit bij het achterste deel van de kas. Dus toen heb ik telkens de kruiwagen vol water gespoten en dat naar achterin gekruid. Zoiets kun je natuurlijk veel beter met z'n tweeen doen want dat waren plaatjes van foto's geweest, toen die kruiwagen omviel. 

Beetje technischer misschien ... was het bodemonderzoekje. Omdat in één deel van de tomatenbak de gewassen slecht groeiden, heb ik daar de bodem bekeken. 




Ik begrijp het niet goed. Deze bak heb ik vorig jaar vrij stevig van compost voorzien, maar bijna alle voeding is verdwenen. De grond bestaat uit zand en wat klei, en maar weinig organisch materiaal. Of misschien heb ik er een te dikke laag tuinaarde op geschept, waardoor de planten niet bij de onderliggende lagen konden.

Goed, in elk geval gaat er een dikke laag compost op. Ook heb ik besloten dat hier volgende maand de knoflook komt. Er zijn veel virussen in deze bodem (kom ik later wel op terug) en knoflook heeft een desinfecterende werking op de bodem! Geweldig gewas, knoflook!!






De lunch bestond vandaag uit bijna puur tuin, met een boterham eronder.




Pffff we zijn er nog steeds niet. Vanmiddag een paar kilo sperzieboontjes geplukt en wat spekbonen en pronkbonen. De rest van de pronkbonen laat ik eraan zitten, voor zaad voor volgend jaar.



En thuis de boel gesorteerd, gewassen, en es gekeken op m'n lijstje van vanmorgen. Wat moet er allemaal gebeuren?



Ja die tomaten, dat heeft haast. Van de kilo's die ik van de zieke ranken heb geplukt, is al meer dat de helft verrot. Want plant ziek, dan vrucht ook snel ziek. Een gezonde buitentomaat kan je echt weken en weken bewaren buiten de koelkast.

Ik leg even bij elkaar wat ik vanavond en morgenochtend wil gaan doen. Kijk ..



ingredienten voor ketchup




De mooie stukken zijn van de tomaten afgesneden, die gaan in de ketchup, samen met nog een hoop andere ingredienten. Later deze week zal ik het recept hier nog plaatsen!

De wortels en boontjes wil ik gaan wecken, hoewel ik slechte ervaring heb met boontjes wecken. Omdat daar vrij veel koolhydraten in zitten kunnen die makkelijk bederven. Je moet ze vrij lang verhitten. Omdat het bij andere bloggers wel schijnt te lukken, wil ik toch nog een poging wagen met die boontjes!

Nu eerst een glas cider! Ook benieuwd hoe het daarmee gaat? Nou het gaat goed, ik vind het nú al lekker, al zit er nog amper alcohol in. Het bruist stevig, en smaakt naar een soort appelbier!

Proost! Ik ga aan de ketchup!




naschrift .. ik kwam deze tip tegen, dus zo ga ik het doen!


4 reacties:

grandma zei

Wat heb je een prachtige oogst en wat veel! geweldig ik ben jaloers hoor :) Wat betreft de boontjes , ik had voor de vakantie twee kleine potjes ingemaakt en onderin lijkt het alweer troebel te worden... Ik las dat je boontjes zeker een uur op 100 graden moet wecken sommige doen zelfs twee uur wecken. Mocht het nog eens mislukken dan kun je dat allicht proberen. Ik heb dit jaar erg weinig bonen maar ik kan het nog een poging doen met de snijbonen.

succes! Ik ben benieuwd naar je ketchup recept.

Clarien zei

Grandma ik vond een stukje op weckonline (link staat onderaan in mijn blog van gisteren) waarin staat dat boontjes vaak mislukken, en met een tip hoe je het beter kan doen. Misschien heb je er wat aan?

Anoniem zei

enkele weken geleden je blog ontdekt.
En ik ben je verhaal van het begin aan't lezen, tot hier dus.
Mijn boontjes mislukten ook keer op keer, telkens zuur, hoewel de weckpotten niet open gingen maar goed gesloten bleven.
Als je het doet, zoals die tip op die site, waarnaar je verwijst, zitten er dan nog wel vitaminen in die boontjes?
Ik denk dat je dan enkel nog de vezels hebt om op te eten (ook goed natuurlijk) maar de vitaminen en mineralen zijn,(denk ik dan) in het water getrokken, dat weggegoten wordt

Clarien zei

ik heb je vraag beantwoord in de vraag en antwoord post op maandag 8-2-16!