Streng.

on dinsdag 19 augustus 2014




Elk jaar neem ik me voor om streng te zijn met de zonnebloemen, in de achtertuin. Die komen spontaan op, in de lente. En dan moeten ze meteen worden uitgerukt. Want anders, gaan ze de boel overheersen!

Maar ... in het vroege voorjaar zie je dat anders ... dan denk je, ach, zó mooi, die bloemen, zó vrolijk ... laat maar staan die ene. En die daar ook maar. En die andere twee ....




.... en nu, half augustus, denk ik: ja hoor!! They did it again!! Ze staan óveral weer lastig te wezen, in de weg te staan, ze vallen om, bovenop andere planten. Ze hebben enorme wortelkluiten en zuigen overal het water weg. Nou ja, dat is deze zomer niet zo´n probleem, het water.

Maar ze staan in de weg, en ze nemen het licht weg. En dat licht, dat kostbare zonlicht, dat wordt in onze achtertuin toch al steeds schaarser, door bomen in buurtuinen, die hoger en hoger worden. 

Dus zonnebloemen .... volgend jaar zal ik streng zijn met jullie!!!!

Nog even die komkommers van gisteravond. Ik had een simpel receptje van Google gebruikt, voor 'pittige komkommers in zoetzuur'. Dat leek me wel lekker. Dus, eerst de komkommers ontdaan van zaadlijsten, in blokjes gesneden en 4 eetlepels zout erover. Doorscheppen en paar uur wegzetten.


Ondertussen steriliseer je wat glazen potjes, bijvoorbeeld weckpotten, of andere lege potjes met een schroefdeksel.

Je kookt 600 ml water met 600 ml azijn (zelfgemaakt of natuurazijn), en doet daar 175 gram suiker bij, laat oplossen. Kies wat specerijen, bijvoorbeeld mosterdzaad en chilivlokken, als je voor pittig gaat. Strooi in elke lege pot een halve theelepel zaadjes en dito chilivlokken.



Dan vul je de potjes met komkommerstukjes, flink aandrukken. Het azijnmengsel erop gieten totdat de potten vol zijn, deksels erop. En dan mag het in de braadslee, met een laag kokend water, de voorverwarmde oven in. Dik half uur op 180 graden laten wecken, totdat je de inhoud van de potten ziet bubbelen. Oven uit. Potjes eruit. Afkoelen. 



En weer een deel van je oogst is houdbaar gemaakt! Op deze manier (in zoetzuur én wecken) kun je het wel bewaren tot in de eeuwigheid! :D  Maar wacht niet te lang met openmaken want het is echt mega lekker!

Ruud kwam vandaag langs op Moeskers Moestuin. Hij is helemaal fan van groentesappen, en kwam wat boerenkoolblad snijden voor zijn dagelijkse portie. Dat bracht ons op het idee dat al die groente, maar vooral ook de resten, natuurlijk PRIMA materiaal zijn voor een smoothie! Dus ging hij met een groot boeket van bietenloof, wortelloof, rode kool blad, en andere plantendelen die normaal de compost opgaan, naar huis om daar een mooi glas groentesap van te maken! 



Oeps sorry Ruud je hoofd staat er niet op! Komt volgende keer! 

Ruud zal de komende tijd alle groenten testen op bruikbaarheid voor in de slow juicer. Héél waardevol experiment!!

Zelf moest ik om één uur weg. Ik had een doos groente klaargezet voor de sportschool, en een krat voor de verkoop. Benieuwd of dat gaat lopen, met die verkoop! Zelf vind ik dat een mooie manier om mensen bewust te maken van het feit dat je best zelf groente kunt kweken hier in het Gooi!



Gisteren schreef ik al dat ik weer basilicum heb gezaaid. Als je zelf ook veel kruiden gebruikt, ga dan vooral ook door met zaaien. Ook al heb je maar een mini-tuintje, of misschien alleen maar een vensterbank. Het is écht de moeite waard om wat kruiden nog te zaaien, en later te eten, of te drogen, te stekken, of al doe je het alleen maar om te zien hoe zo'n zaadje elke keer weer uitgroeit tot een vitale plant!

Ik heb het basil-veldje even getopt. Dat doe je als de plantjes nog jong zijn. Dan groeien ze mooi bossig uit. Breek de stengel af vlák boven een splitsing. De topjes neem je natuurlijk mee naar huis voor in het avondeten! 




Vanmiddag op weg naar een andere afspraak reed ik over het platteland. Daar kwam de regenboog.





Maar dat kan je nooit zo mooi laten zien als het inwerkelijkheid was. Heb je hem ook gezien vandaag?

Morgen niet veel tuintijd. Veel andere afspraken, en ook weer sinds lang een keertje spinninglessen geven. Dat is misschien wel leuk ter afwisseling naast al dat tuingebeuren hier! ;)

0 reacties: