Sperzieboontjes

on vrijdag 8 augustus 2014

Wist je wat de meest populaire groente is in Nederland? Ik dacht sla. Maar nee.


Volgens een onderzoekje in 2010 zijn het de boontjes. Die fijne dunne sperzieboontjes. Die zijn ook heel lekker natuurlijk. Vroeger als kind was dat één van de weinige groente die ik echt lekker vond. Het liefst uit blik. Maar eten uit blik kregen we alleen maar bij oma. Heel soms. Feest was dat!

Nu wil ik nog even een emmertje plukken om mee te nemen dit weekend naar het noorden. Maar er zijn er nog niet zoveel ...



... meer dan een bodempje komt er niet in de emmer. 

Verder weinig nieuws. Ik had gister al verteld wat ik nog moest doen vanochtend, de oogst snijden, de paden schoffelen en de gierton vullen. Dat laatste is altijd een mooi werkje. Want doordat je alle groene planten in die gierton kwijt kan, heb je dus geen onkruid meer op je tuin. Alles is bruikbaar!

Zie je die bossen brandnetel en paardebloem op de wal?



Dat gaat dus allemaal de kruiwagen in, de gierton in, en met een weekje of zo is dat weer schitterende voeding voor op je tuin. Of voor op je potplanten. 

Pokon kan wel inpakken!!

Op Lauwersoog nog even een blogje schrijven. Naar buiten kunnen we nu niet. Het hoost hier!!



3 reacties:

Henriette zei

Wat een leuk artikeltje. Trouwens welke planten gebruik jij om plantengier te maken en hoe doe je dat ? Thuis gebruikte mijn vader altijd brandnetels en zetten een emmer met water en brandnetels een week weg en roerde af en toe erin. Ben heel benieuwd hoe jij dat doet . Fijne dagen.

Clarien zei

Ja bij mij hetzelfde, vooral brandnetels. Maar ook smeerwortel, braamblad, duizendblad, paardebloem, heermoes, gewoon eigenlijk alle wilde kruiden die hier groeien. Volgens mij moet je voor een gierton gewoon gebruiken wat in je eigen omgeving groeit, niet te ingewikkeld doen met dingen van elders halen. Grappigeuk dat onze vaders dat vroeger gewoon allemaal wisten en wij het weer moeten leren! :D
Kom jij van een boerderij?

Nell zei

Fijn blog heb je, Clarien! Naar aanleiding van de laatste post op mijn blog zit ik weer vaak te denken aan mijn eigen moestuintje. Lang geleden allemaal, maar de heimwee blijft.