Gulle augustus, en groenbemesters

on donderdag 21 augustus 2014



Al heb je geen tuin of balkon, je kunt altijd oogsten. Gewoon rechtstreeks uit de natuur. Augustus geeft met gulle hand.

Fiets of wandel de natuur in, ga een stukje van de snelweg af, een boerenland op, of een bosgebied of ander natuurgebied. Er valt op zoveel plaatsen veel te plukken. Wilde appeltjes, voor gelei of sap, vlierbessen overal, bramen en rozebottels voor jam en siroop.





En dan zijn er nog noten, bessen, paddestoelen (wel even een kenner meenemen!), wilde framboosjes, je kunt je fietstassen volladen als je zou willen. Zorg ik elk geval dat je altijd een paar doosjes of zakjes bij je hebt, als je ergens naar toe moet. En kijk om je heen. Augustus is de meest gulle maand van het jaar!

Augustus is ook de maand om even goed na te denken over de groenbemester die je wilt gebruiken. Een groenbemester zaai je op je grond, niet om van te oogsten, maar om de bodem mee te voeden. Je zaait bijvoorbeeld klaver, of rogge, of blauwe lupine. Dat laat je de hele winter staan, en in het voorjaar spit je het door de bovenlaag van je tuin. Het houdt voeding vast, geeft humus aan de bodem, en houdt je tuin onkruidvrij.

Ik heb hard lopen piekeren welke groenbemester ik dit jaar het beste kan zaaien.....



.... want daar komt nog wel wat bij kijken. Welke grondsoort heb je, wat is je doel, moet het goedkoop zijn of mag het wat kosten. Wil je dat het doodvriest in de winter, of vind je het niet erg om het te maaien en onder te spitten in het voorjaar?

Keuzes, keuzes ... zucht. Wat wil ik, wat wil mijn tuin? De tuin zwijgt in alle talen.




Gelukkig was de oplossing simpel. Ik ben namelijk voor de meeste groenbemesters al te laat!!

Veldboon leek me handig. Moet vóór eind juli. Blauwe lupine, prachtig ook voor de bijen. Vóór half augustus. Rode klaver kan nog wel, maar die gaat zo woekeren .....

....... dus het wordt weer gewoon, net als vorig jaar .... winterrogge! Mooi. Hoeft pas in oktober.

Kom, we gaan even kijken bij de twaalfling. Hoe gaat het met ze na één week?




De koolsoorten schieten de grond uit! Kijk die Chinese kool, de Paksoy en ook de herfstrapen gaan heel hard. Spinazie laat nog op zich wachten, maar van de Postelein is ook al een heel mooi rood waas te zien.

Nicolette heeft de vijver van overtollig groen ontdaan, en de paden weer aangevuld met zand. Want die paden waren hier en daar helemaal weggespoeld.




Het bankje kwam tevoorschijn onder een dikke bundel onkruid, dus we konden weer theedrinken ook!

2 reacties:

madelief zei

ik hoop dat er in de winter ook veel te beleven valt in je moestuin want ik vind je stukjes erg leuk om te lezen! gr madelief.

Sunny Hill zei

Leuk om je moestuin avonturen te lezen