Wecken, rondfietsen, en rauwe courgette!

on donderdag 10 juli 2014

Nou, ga er maar even voor zitten. Weer zo´n la-ang blog vandaag. Niet dat er zoveel bijzonders is gebeurd, maar juist die kleine dingen zijn zo leuk!

Vandaag weer een ritje naar Groningen, door de polder. En ik moest even in Almere zijn, want ... ik ben aan het wecken, en kom potten te kort.




Een jaar of vijf geleden werd ik geinspireerd door het leuke blog van Teunie, en ben ook maar es groenten gaan wecken. Met wisselend succes. Toen een paar jaar niet gedaan, maar nu toch maar weer proberen, want het is een hele handige manier van opslag.



Bieten met uien, geweckt in een oplossing van een halve theelepel zout, één eetlepel suiker, en twee eetlepels azijn per liter water. Bietjes kunnen qua smaak prima zonder zout, suiker en azijn, maar die toevoegingen verbetern de houdbaarheid. Toch wil ik de volgende keer es proberen ze te wecken op alleen water.

Ja en toen waren de potten op, dus ging ik langs de Brouwmarkt in Almere. Ook een tip van Teunie! Als je geinteresseerd bent in zelfvoorzienend bezig zijn, is dit echt een Eldorado. Bier maken, wijn maken, zuurkool, yoghurt, jam, voor alles hebben ze hier de spullen!




Vierentwintig potten is wel weer even genoeg.

De weg naar Lauwersoog komt door Grijpskerk, zo'n slaperig dorpje daar ergens bovenin ons land. Vandaag zat ik daar achter een trekker, en toen zag ik voor het eerst dit gebouw. Zuivelfabriek Grijpskerk.



Leuk, zou er nog iets te vinden zijn van die oude fabriek? Nee, helaas niet. Er zit nu een kringloopwinkel in. Kringlopers veroveren de wereld!! 


toch maar niet gekocht, maar hij ZAT me toch lekker ....

Leuk plekje om even te stoppen, mocht je ooit die kant op gaan. Er tegenover kun je pannenkoeken eten.

Op ons adresje aangekomen, bleek dat de meiden zich prima op het water vermaakten, dus ik heb de troep de troep gelaten en ben gaan fietsen.



Of je nou thuis zit in Nederland, of op je luchtbedje op de Middelandse Zee dobbert, of bovenop een Zwitserse Alp zit, of balanceert boven de Grand Canyon, misschien vind je het leuk om tussendoor een stukje van Groningen te zien? :)

De route gaat van Lauwersoog via Ulrum naar Hornhuizen en weer terug. Vanalles beleefd!! 




Het is één van de grootste natuurparken van Nederland, om het Lauwersmeer. Daar heb je nog van die oerbuffels. Jammer alleen van die knalgele oormerken.

De dames gingen net even pootjebaden. Ze waren not amused toen ik dichterbij kwam voor een fotootje.



Goed meiden, ik ga al. Verder door de graanschuren van Europa ... nou ja, dat waren het ooit. Nog steeds is dit gebied bekend om zijn eindeloze graanvelden, al die vruchtbare zeeklei, zulke mooie gewassen ...


Helemaal onterecht is deze prachtige tarwe in het verdomhoekje terecht gekomen. Want ineens mag het niet meer, tarwe is uit de gratie. No meat, no wheat, vanuit de States ook naar ons overgewaaid. Alleen ... ligt het niet aan de tarwe zelf, het ligt aan hoe wij er mee zijn omgegaan. Iets voor een andere keer!



Dwars door die graanvelden kom je dan in Vierhuizen. Waar ook de tijd heeft stilgestaan.







Die molen, 'De Onderneming' kun je bezichtigen. Heb ik niet gedaan want de boel was op slot. Ze stoppen vroeg hier!

In Ulrum gaat men met z'n tijd mee. Zoals het een pittoresk dorpje betaamt, hebben de grotere villa's frisse jonge bewoners gekregen die met frisse moed (en vast een behoorlijke hypotheek) een B&B zijn begonnen! Deze ziet er mooi uit..


En dan ... de Ulrummers zijn niet van die terras-tijgers ... geen kip op het terras te bekennen. Wel zag ik binnen een mannetje of wat staan, aan de tap, met een biertje en een petje op, beetje half binnensmonds het Ulrums nieuws doornemend.

Ja dat is een dorp. Mooi.




In Ulrum heb je de kerk van dominee De Cock. Die dominee, die in de 19e eeuw de protestantse wereld op z'n kop zette, toen hij met een groep strenggelovigen zich ging afscheiden. Wij werden vroeger op ons dorp door andere kinderen 'Cocksianen' genoemd. Ik heb jarenlang gedacht dat dat was, omdat onze buurman 'buurman Kok' heette. Wist ik veel dat dat een scheldwoord was? :D



Meestal kun je zo die kerk binnenwandelen, maar ook hier is het al dicht.

Iets verderop in Ulrum zie ik een bord  ...



En dan, achter een onooglijke winkelpui, vind je ineens dit!!









En wat denk je?? Stapels en stapels weckpotten!! 

Maar dan wel die voor gezinnen van vroeger, alles minstens 2 liter. Dus voor mij te groot. maar wel leuk rondsnuffelen hier. De eigenaar blijkt opkoper te zijn. Jaja ik dacht al zoiets ...

Een beetje uit de hand gelopen, mijn hobby, geeft hij zelf ook toen. Echt, schuur na schuur, zijschuurtjes, een enorme zolder, en alles staat vol. Duur is hij niet, voor twee boeken betaal ik 1 euro. Dan slaat de klok van De Cock, vijf keer.

'Nou mot ik joe derruutsmieten', zegt de baas, 'want nou mot ik sluut'n en noar mien schoonmoe. Als ik te loat kom wordt ze spinniedig, met heur dreintachtig joar.' Haha lachen hoor hier in Ulrum!




Op de terugreis, vanaf Hornhuizen door de velden, zie ik een lange rij koeien netjes oversteken. Als ik foto's maak sta ik per ongeluk op de stroomdraad, dat voelt alsof iemand tegen je enkel schopt. De boer kom het hek sluiten. Wil wel een praatje maken. Zó toevallig! Hun melkvee bedrijf blijkt al 30 jaar biologisch te zijn. Hij heeft op dit moment stagiaires van de Warmonderhof. Wow, hier had ik ook wel mijn melkvee stage willen doen! Maar iets te ver weg..

Hij beheert al zijn land natuurlijk. Verderop zijn de bijenkorven en de klaverweides. De klaprozen en korenbloemen zijn al wat uitgebloeid, maar er staat hier nog veel te bloeien. Voor bijen is het hier een paradijs! Wat mooi, zo'n bewuste boer hier in het topje van Groningen! Hij heet Ben van Tilburg, en heeft een winkeltje bij zijn boerderij, met lekkere yoghurt en kwark. Ga daar vooral es langs als je in de buurt bent!

Terugfietsen, want het is tijd voor ..

Courgettedag 4, courgette salade (met vakantie-adres-ingredienten :)





Je hebt nodig, een flinke courgette, een zure appel, stukje ui of bosuitje, handvol walnoten, halve citroen, olie, siroop of honing, zout, peper, 1 knoflooktentje.

Meng twee eetlepels olie, drie eetlepels citroensap, een eetlepel siroop, een flinke schuif peper en een halve theelepel zout, en het uitgeperste knoflookteentje. Even goed schudden of roeren.

In een grote kom rasp je de gewassen courgette, de appel, en snij de ui heel klein. Mengen, de dressing erover gieten, en doorscheppen. Breek de walnoot klein en verdeel eroverheen.

Lekker met patat en een kaassouffle van de snackbar!!




2 reacties:

Marlon zei

Wat een leuke, inspirerende blogs maak je elke dag weer....
Mooi zo doorgaan hoor !!!!

Mevrouw Onkruid zei

wat een goeie tip, van de brouwmarkt in almere, bedankt!