Sterke dieven, en nog veel meer.

on dinsdag 3 juni 2014




Ja .... ik was even off line. Ons modem was kapot.

Ik werd er zenuwachtig van. Want alles wat er in dit drukke seizoen gebeurt wil ik hier plaatsen, met fotootjes. Dan hoef ik het niet te onthouden steeds. En dat ging dus even niet.

Dus, de komende dagen maar even een inhaalslag.





Het oogsten gaat uiteraard gewoon door. De eerste zakjes peulen zitten in de vriezer. En tuinbonen, sla, knoflook en bosui verwerken we ook (stiekum) in alle gerechtjes.





De tomatenplanten zijn gediefd. Dat wil zeggen, dat je de uitlopers in de oksels van de plant eraf breekt. Voorzichtig naar achteren duwen, en dan breekt je ze zo los.

Gooi deze diefjes niet weg! Ik ben een paar jaar geleden begonnen met deze diefjes te stekken, en het blijkt dat dat hele sterke tomatenplanten oplevert! Zelf heb ik het idee dat deze plantjes sterker zijn dan de moederplant. Jaja, ze hebben natuurlijk de vitaliteit van hun moeder 'gestolen' daarom heten ze zeker dieven!

Wat je doet is ... de diefjes een weekje in een bakje water zetten tot ze wortels krijgen, en dan plant je ze. Dan heb je ook een mooie gespreide oogst, want deze planten krijgen dan weer later vruchten dan de moederplant.

We lopen even over de tuin. De bonenbak .... daar hebben de slakken nogal huisgehouden... een aantal van de bruine bonen is opgevroten. Dus dat moet nog worden bijgezaaid. Ook plant en zaai ik daar nog
een rij witte boontjes. Dat worden lekkere sperzieboontjes.


stamslaboontje Cantare

Even kijken bij de aardappelen. Sommige soorten bloeien met mooie bloemen. Andere hebben nog geen bloemetjes. Nou als het goed is kunnen de Frieslanders (rechts) er over een week of twee uit. Vanaf dat moment dus ook zelfvoorzienend met de piepers!




En de peulen, links zie je de oudste rij, rechts komt net in bloei. Kijk wat een mooie boontjes! Ze worden al wat ouder, dus vanaf nu laat ik een aantal doorgroeien voor doperwten. 




Ja en wat halen we nog meer uit de tuin? Nou, deze vitamientjes! Elke dag een pondje ofzo. Dit jaar nog een vrij bescheiden oogst, omdat het éénjarigen zijn.





Niks meer uit de winkel dan? O jawel hoor! Zo ver zijn we nog lang niet!! :D




Ondertussen, bij Land en Boschzigt, staat Martins Bloementuin in volle bloei. Ik zal jullie binnenkort eens voorstellen aan Martin, die echt álles weet van bloemen. 




Vandaag moest er sla geplant worden op een veldje, wat vól stond met onkruid. Ook was de grond erg dicht. Ja dan kan je kiezen voor de trekker, even zo'n veldje frezen. Of ... omspitten met de spade. 

Maar als biologisch boer kies je liever voor de grenilette! Dat is een prachtig werktuig! Ik heb er vandaag voor het eerst mee gewerkt en was er razend enthousiast over. Ik wil natuurlijk meteen ook zo'n ding.

Kijk maar even hoe dat gaat.







Is het te zien? Je duwt het apparaat met de tanden de grond in, en duwt hem omlaag. Door de hefboomwerking kun je zo redelijk makkelijk een flink stuk aarde optillen. Daardoor wordt de bodem weer luchtiger, zonder dat je de grond hoeft te keren.

Dus ook veel beter voor het bodemleven!

Daarna nog even schoffelen, en harken, en je hebt weer een mooie boterzachte bodem! Klaar voor de slaplantjes!

O, en kijk ook even naar de nieuwe broek van Jurrie! Hij was er zo trots op ...



Jurrie is een hele hardwerkende zorgvrijwilliger. Met z'n tweeen hebben we vandaag ruim vierhonderd kropjes sla geplant!




Als we teruglopen, nog even een blik in de grote kas. Sijmen is daar ook de tomaten aan het dieven. En komkommers komen er ook al aan. Het dieven van de komkommers gaat iets anders dan bij de tomaten. Dat leg ik een volgende keer wel uit.

Nou, vanavond met mijn tuincollegaatjes nog even heerlijk rustig bij ons vijvertje gezeten. Alle acht vissen leven nog. Goed teken!



Hoe gaat het met jullie tuinen en balkons? Ook al lekker aan het eten uit de tuin?

0 reacties: