Creatief met tuinbonen!

on donderdag 12 juni 2014


Het is al een vast ritme. Na het eten ruimt de familie af, en schrijf ik een verslagje op mijn blog. Over de tuin, en soms ook wat andere dingetjes. Het gekke is, dat hoe meer er gebeurt, hoe meer ik zit te trutten. Wat moet er nu weer allemaal op?

Alweer over de tuinboon? Ja want hij had wéér de hoofdrol vandaag. In elk geval in ons avondeten!

Dit keer geen foto verslagje van de gerechten. Daar heb ik deze dagen geen tijd voor ... misschien volgende week weer. Wel even twee receptjes waarin je die prachtige overvloed aan tuinbonen kunt verwerken!




Aardappelpuree met boontjes ...

Kook je aardappels, en als ze bijna gaar zijn, gooi je er een dikke handvol tuinboontjes bij, en een stuk of vijf knoflookteentjes. Laat dit de laatste vijf minuten meekoken.

Dan boter erbij, lekker veel nootmuskaat en peper, zout, en stampen maar. Dan mag en nog een eetlepel zure room bij, en wat geraspte parmezaanse kaas. Heel lekker, net iets voller van smaak dan alleen maar aardappels.

Pittige roerbak met boontjes ....

.... van gehakt, knoflook, uien, tomaatjes, paprika, en véél tuinboontjes. Per persoon ongeveer 100 gram.




Breng op smaak met verse kruiden, flink wat chilipeper, zout, en een halve eetlepel pure hagelslag, of een half theelepeltje cacao. Ik zette nog een halve citroen op tafel voor wie het wat wilde opfrissen.

Nou dat was een lekkere combi, samen met wat komkommer. Een pond ijzerboontjes in het avondeten!



En vandaag .... gingen we op bezoek bij Bart, onze mentor van de Warmonderhof.

Nou, dat wil zeggen, er waren een aantal bedrijfsbezoekjes gepland. En tussendoor lunchen bij Bart. Hier zie je zijn huis. In Buurmalsen, de betuwe.



Prachtig wonen daar! En je kunt wel zien welk vak Bart geeft (groenteteelt). De tomatenplanten groeien bij hem gewoon in huis!




Erg leuk om iedereen weer te zien! Iedereen had eten mee genomen van z'n stageplek of tuin. Ik had een bos knoflookbollen en een doos met sla kroppen mee. Natuurlijk weer geen foto van gemaakt. 

Wél van m'n klasgenootjes! En de klas-baby!






Bart heeft een tuin van wel twee hectare..... om jaloers op te worden!




Nou, Jantien mag afwassen. 





En de klasgenoten vertrekken weer naar het volgende bedrijfsbezoek. Ik heb helaas geen tijd meer, want er moet geoogst worden in Moeskers Moestuin!

Nog even het uitzicht aan mijn rechterhand op dit moment ...... óók leuk ....



Morgen laat ik wat van het oogsten zien!

0 reacties: