Mieren, fruitvliegjes, en konijnen

on maandag 7 april 2014



In het voorjaar is mijn keuken brandschoon. Elke dag wordt de vloer gedweild en het aanrecht geboend.

Niet dat ik nou zo'n degelijke huisvrouw ben ..... ik ben veel liever op het land ... maar het is pure noodzaak! Omdat wij anders in no time HELE LEGERS MIEREN door de keuken hebben banjeren!

Vroeger toen de kinderen klein waren was dat echt een ramp. Want dan ligt er altijd wel gemorste limonade en kleffe koekkruimers. Nou, één mier hoefde het maar te vinden, en binnen een TEL stond hij met 100 makkers om die koekkruimel heen. Net hagelslag leek het.

Op het land zie je de dingen anders. Dan zijn mieren ineens onmisbaar. Ze ruimen alles op. En zelfs fruitvliegjes hebben daar nut!!




Ze zitten bij mij weer volop op de ramen in de keuken, vooral als er schillen in het bakje liggen. Maar nu proberen we ze te vangen, en dat is dan weer voer voor de kikkervisjes!




En die kikkervisjes, die gaan, als ze kikkers zijn, ALLE slakken op mijn tuin opvreten! En alle slakkeneitjes! Dat is de deal!!

Ineens zie ik hier, bij de niet goed dicht gedraaide Bokashi emmer, geen viezige fruitvliegjes ......




............ maar ik zie bruikbaar materiaal!! Voedsel!! Lekkere hapjes voor de visjes!

Nou, vandaag was dus poetsdag en wasdag, niet veel tijd voor de tuin gehad. Alleen maar even snel wat kruiden gezaaid. Gek, die vergeet ik vaak. En als dan alle groenten gezaaid zijn, een plekje hebben, dan zit ik met die kruiden. Waar moeten die nou weer staan?

De dille krijgt een smal overgebleven strookje langs de knoflook.




Daar achter, tegen het net aan. Ik hoop dat de konijnen er dan net niet bij kunnen! Want kijk maar wat er gebeurt als ze ergens WEL bij kunnen:


aangevroten...

... en opgeknaagd door de nijnen! Deze was gisteren gepoot.....

Tja, op het land heb je een haat-liefde verhouding met de dieren! :D

1 reacties:

Helena zei

Die haat liefde verhouding deel ik met je. Wat fijn dat je de fruitvliegjes kunt gebruiken. Ik word soms gek van die beestjes. En ja ook van de nijnen, ze hebben gisteren mijn broccoli opgegeten in 5 minuten. Ging het net zoeken voor er over heen. Te laat!