Varkens, en bietjes op enen zetten!

on vrijdag 28 maart 2014



Mag ik je voorstellen aan Knorrie, één van de vier scharrelvarkens op mijn school, de Warmonderhof.

Het is een heel leuk en intelligent varken! Elke keer als ik kom, en dat is dus maar ééns per twee weken, komt hij eraan rennen. Ik heb namelijk altijd klokhuizen bij me, en hij weet dat!!

Varkens zijn intelligenter dan honden. Ze kunnen dingen onthouden, en hebben ook hele ingewikkelde rangordes in hun groep, waar iedereen zich strikt aan houdt.


deze heeft mooie krullen ..

tja ..... en varkens eten álles, dit boompje zal er volgende keer wel niet meer staan ...


Ook even naar de kalfjes. NIET knuffelen dit keer, want ze hebben schurft!




Er is één kalfje, die is zó dun, dat hij tussen de tralies door kan wandelen. ZO het hok uit! Die loopt dus steeds los over het terrein. Gelukkig zorgen de jongens en meiden van de Warmonderhof heel goed voor hem!

Vandaag weer veel gezaaid op de tuin. Weer een rij spinazie, een rij raapstelen en ook nog radijs. De eerste gezaaide plantjes gaan hard met dit mooie weer. Nog een weekje, en de eerste voorjaarsgroeten liggen op ons bord!

De bietjes moeten al worden uitgedund. In vaktaal heet dat 'op enen zetten'. Dat betekent, dat je van het trosje bietjes, dat uit zo'n zaadbolster is gegroeid, alles uittrekt, op EEN na. De sterkste mag blijven.






Wel hard hoor. Die andere plantjes waren ook zo veelbelovend aan hun leven begonnen. Maar ja ook als tuinder moet je hard zijn soms .....



....... hoewel ik het toch nog steeds een beetje .... massamoord vind!

Wat hebben we een prachtige maart maand! Heerlijk werken zo op de tuin!





Heb je trouwens al gezien hoeveel bijen er al zijn? En hommels? Vergeet dus niet om alvast vroege bloeiers in je tuin of in bakken te zetten! Die bijen kunnen wel wat hulp gebruiken met dit vroege voorjaar!

2 reacties:

@nnemiek zei

Je tuin ziet er prachtig uit! Ik had de bietjes gewoon hun gang laten gaan, en elke spriet werd een mooi plantje, dus toch maar gewoon vandaag op de tuin uitgeplant...kijken wat er van komt :)
fijn weekend!

Clarien zei

Ja je kunt ook gewoon het hele bosje laten staan. Dan krijg je wat kleinere bietjes. Ik ga ook weer even op jou tuin kijken Annemiek! Heerlijk he met dit weer!