Geef een moestuin kado!

on zondag 23 maart 2014

Als je enthousiast moestuinier bent, of wilt worden, dan is er niks leukers dan ook vrienden, buren of familie besmetten met het moestuinvirus.

Bij mij ging dat ook zo!

Mijn zus Marjan woont in een prachtig oud dorpje in Groningen, in een superleuk huis. Op een terp.









Ja, ik moet even opscheppen hoor met het mooie huis van mijn zus!

Buurman Klaas, een fitte tachtiger, heeft een lapje grond naast zijn huis waar hij niks meer mee doet. Marjan mag dat gebruiken. Voor een moestuin bijvoorbeeld.




Kijk es wat een mooie lap vruchtbare kleigrond!

Maar ...... met een drukke baan, druk sociaal leven, kwam het er steeds niet van! Geen tijd.

Gelukkig was ze jarig. Dus .... geven wij als kado ..... een ´aanzetje´ om een moestuin op te zetten.


zaadjes uitzoeken uit mijn eigen schatkist

in plastic zakjes van de Wibra!

in een mooi doosje..


De kern van je kado is tijd. Geef bijvoorbeeld twee zaterdagen, om te helpen spitten, of verhoogde bakken bouwen, of potten vullen. Of wat er maar nodig is om degene om wie het gaat te helpen opstarten.

En dan dus wat zakjes zaad uit de eigen collectie. En verzin er nog wat kleinigheidjes bij, bijvoorbeeld een paar boekjes over biologisch tuinieren van de Kringloper. Zelf deed ik deed er een bon voor een groentepakket uit mijn tuin bij, en tuinhandschoenen en een kweekzak van de Trekpleister.






Kaartje erbij, mooi inpakken, en iedereen blij! 

Marjan blij, want er komt eindelijk een moestuin. En ik blij, want ik heb er een collega moestuinder bij! De natuur blij, want we gaan natuurlijk ecologisch te werk, met veel bloemen voor de bijen, misschien een kikkervijvertje, enzovoort.

Van dat hele proces, dus deze kale zware kleigrond ......



............ omvormen tot een groentetuin .... ga ik natuurlijk hier op dit blog een verslag bijhouden!

We starten waarschijnlijk begin april. Doe mee, en geef ook een moestuin kado! Het enige wat de 'ontvanger' nodig heeft is een zonnig plekje in de tuin of op het balkon!

WANT hoe meer biologische mooie moestuintjes er tussen onze woonhuizen ontstaan, in plaats van monocultuur-gazonnen, hoe beter voor Moedertje Aarde, EN voor je eigen vitaliteit natuurlijk!!


Na de taart wandelen we door de velden, en zien deze leegstaande jaloers makende boerderij...




Met een schitterend uitzicht! Maar met zo'n bui op komst toch maar snel weer terug naar dat gezellige stekkie van mijn zus!



4 reacties:

Eline zei

Wat een gezellig huisje heeft Marjannie toch! Wordt weer eens tijd dat ik langskom :)

Tante Titi zei

Wat een super leuk kado!

Anoniem zei

Ha zus, erg leuk verslag! Ik zal mijn balkonnetje ook eens een paar planten cadeau doen, al was het om, zoals je zei, de vlinders uit te nodigen. En de bijen uiteraard, die het moeilijk hebben.
Heb je verslag over azijn maken gelezen; interessant dat iets waarvan je verwacht dat het na 6 weken in de zon niet meer echt eetbaar zou zijn, toch zoiets gezonds kan opleveren... Kennis van 'vrouger eer'!

Clarien zei

Ja mooi he! Dat je zelfs van fruitschillen nog wat kan maken! En het is trouwens ook veel lekkerder dan gekochte azijn. Dusse .... flessen sparen broertje! of bonenpotjes!! :D