Een kikker, en tomatenplantjes

on zondag 16 maart 2014

Zeg nou eerlijk, dit ziet er toch niet uit .........




De kas is niet mooi ........ Maar ik ben er heel blij mee. Hij zal daar zeker een paar jaar blijven staan. Lelijk of niet. Dus de kwestie is om hem een beetje onzichtbaar te maken.

Misschien wat stokrozen en zonnebloemen erlangs planten?

Eerst de zijkanten een beetje afgraven.





Dan wat tuinaarde erop. En de (in februari in een pot gezaaide) zonnebloemen hier uitplanten. Ik hoop dat ze het gaan redden. Want het is natuurlijk nog VEEL te vroeg voor zonnebloemen.

In gedachten zie ik hier een rij kleur, zonnebloem, klimmende winde, stokroos ..... 

Toen ik de bult aan de zijkant van de kas afgroef, kwam er weer een pad tevoorschijn. Of is het een kikker?

naschrift: volgens facebook vrienden is het een pad! Zijn naam is Pieter Pad  



We hebben hem maar weer bij de vijver gezet. Misschien kan hij die andere padden vinden, dan hebben we  van't voorjaar een hele kolonie!

Paul en Marlieke hebben alvast maar de vijver weer goed bijgevuld. Met dat droge weer was dat wel nodig. Ik gebruik het vijverwater namelijk om de planten te begieten. Heb voorlopig nog geen regentonnen op de tuin.


water gehaald uit de natuurvijver ... in de hoop dat er kikkerdril in zit!


En dan ...... de tomatenzaailingen ....

Als je toevallig ook tomaten hebt gezaaid, en net als ik voor het raam hebt opgekweekt, dan heb je misschien ook van die ....... lange slappe slungels?




In dat geval kun je ze beter verspenen. En goed diep planten, tot hun nekjes in de aarde. Er groeien dan weer nieuwe worteltje aan de stengel die onder de aarde zit. En zet ze ook wat kouder.



Bij mij staan ze nu in de kas. Wel goed licht, maar niet te warm.

We drinken een bakkie thee, en dan is de zondag alweer bijna om ................



.............. aan het eind van de dag, vóór ik de boel afsluit, loop ik nog even alles bij langs. De rabarber heeft het moeilijk, omdat het geen koude winter is geweest. Rabarber heeft kou nodig om snel op te starten in het voorjaar.

Maar je kunt zien, dat het vóórtrekken (onder een emmer) wel goed heeft geholpen.





Hopelijk komt de derde rabarber ook goed uit de grond, met behulp van de emmer.

De tuinbonen gaan als een speer. Het zijn er wel veel.... 

MOCHT je veel van tuinboontjes houden, kom dan gerust in juni een maaltje halen hier op de tuin! Want ik ben wel erg enthousiast geweest met zaaien. In de achtertuin staan ze ook nog, en in de koude bakken ...... 

OVERAL staan ze! Ik denk wel 300 planten! Zoveel boontjes gaan wij nooit allemaal opeten!!




Dan, nét voor de zon van de tuin verdwijnt, nog eventjes bij de vijver zitten .....

De kikker is allang verdwenen. De blauwe druifjes staan te dromen in de laatste zonnestralen



3 reacties:

Marjan zei

Ik ben blij dat ik niet de enige enthousiasteling ben die zonnebloemen heeft gezaaid! Ik kon het niet laten vorige week.
Door jouw enthousiasme over de tuinbonen en mijn Moesbuurman heb ik ze nu voor het eerst gezaaid. Ik ben benieuwd!

Mevrouw Onkruid zei

langs je tunnelkas kun je ook lathirus zaaien. is ook een vlinderbloemige dus goed voor je bodemvruchtbaarheid :) oostindische kers wil ook best een eindje omhoog groeien.

Clarien zei

Goed idee! Lathyrus heb ik nog een zakje van liggen. In juni ofzo zaaien denk ik? En ja die zonnebloemen .... als het lukt is het prachtig natuurlijk ..... hebben we ze in bloei nog voor dat het zomer is!