Zaterdag, januari

on zaterdag 18 januari 2014



Zelfvoorzienend leven is in onze westerse wereld een keuze. Het hóéft niet. Als je wilt, fiets je naar de winkel op de hoek, en je laadt je tassen vol. Verse groente in overvloed! Al dan niet biologisch. En je kunt ook nog kiezen voor vegetarisch, veganistisch, rauw, glutenvrij, tarwevrij, calorie-arm, ga maar door.

Soms vraag ik me wel es af, of dit over twintig jaar allemaal nog steeds zo vanzelfsprekend is. Rijden er dan nog goedgevulde vrachtwagens rond? Kunnen we dan nog steeds al die keuzes maken? Of moeten we dan meer zelf maken? Zelf dingen kunnen, zelf voedsel verbouwen misschien?

Géén idee hoe het dan is. Maar... het kan nooit kwaad om alvast de nodig capaciteiten aan te leren. En dat is nog es ontzettend leuk ook!

Neem nou die groenteteelt. Mijn teeltplan is bijna af. Nu is het alleen nog maar een raar tabelletje op mijn pc. Maar als het goed is, levert dat in mei, juni, tien prachtige groentebedden vol met groenten op! Dat is toch prachtig?





Hm.. niet te vroeg juichen. Ik moet het nog wel zien allemaal hier op die nieuwe tuin.. ;)

In de zaterdagse soep vandaag gingen de laatste stukken pompoen die we nog hadden. Eén was al een beetje beschimmeld... snel zonder dat de huisgenoten het zagen maar even de goeie stukken eraf gesneden...




Pitjes bewaren, en volgend jaar weer nieuwe pompoenen!





En dit gaat op de compost. En, ook al stoppen we het eerst in de Bokashi emmer, de pitjes blijven kiemkrachtig. Met gevolg dat de pompoenplanten in de achtertuin altijd overal de kop opsteken! Hartstikke enthousiaste jongens die pompoenen! Maar ik haal ze wel weg. Want ze nemen zó de hele tuin in beslag!

Vandaag.... 17 januari... viel mij iets op!





Dit was achter ons huis om kwart voor vijf. Wat valt op??? Het is nog licht! YES! Voorjaar komt eraan!


5 reacties:

Remy zei

Zo te zien kun je prima overweg met Excel en heb je van mij geen hulp nodig ;)

Je weet het vast al, maar je hebt kans dat je van je pompoenpitten (door kruisbestuiving) allerlei mengvormen van courgette en verschillende pompoenen krijgt! It's all one big family :)

Learning Traditional Skills zei

Wat een mooie tuin!

Geen idee hoe ik bij je terecht ben gekomen, maar ik kom graag nog weer terug!

Learning Traditional Skills zei

oh.. nu zie ik het.. domoor... ;o)

Clarien zei

Ha dus dat verklaart waarom de 'wilde' pompoenen altijd weer verschillend zijn! Goed om te weten Remy!
LTS je bent altijd welkom hoor :)

Thomas zei

Dank voor je ver(s)makelijke verhaal. Ik ben zelf voor het eerst ook pompoenen gaan kweken dit jaar en kan wel zeggen dat mijn groene vingers inmiddels oranje gekleurd zijn. Succes met alles!