De tuinbonen staan te dringen!

on dinsdag 14 januari 2014

Normaal gesproken is januari de VAKANTIE maand voor een tuinder...

.... maar voor mij is het dat nog niet. Nou ja.... ik ben ook nog geen tuinder natuurlijk! :D:D

Het is echt aanpoten om de tuin vóór het voorzaaien helemaal in orde te hebben. Maar de basis is nu bijna klaar. Nog even het lijstje van vorige week erbij..


.. op het teeltplan na is dit lijstje afgewerkt. En dat teeltplan..... zwoegen!!

Omdat het de eerste keer is dat ik het zo uitgebreid maak. Inclusief voor- en nateelten. En ook met een week tot week werkplan erbij. Maar pfffffff...... man man.... ik zal blij zijn als het klaar is. 


De eerste bestelling is trouwens al de deur uit. Bij Bolster heb ik al een pakket bonen en bladgewassen besteld. Omdat je dat de komende weken al kan voorzaaien. Nou ja, een paar slasoorten, EN de tuinbonen natuurlijk. Bij 'Land en Boschzigt' zitten de tuinbonen al in de grond!

nu in een hoekje van de kas.... later gaan ze naar buiten

Die waren vorige week al voorgeweekt. Hele mooie kiempjes zaten er aan.


Nou, mijn tuinbonen gaan nu bij Bolster op de post. Hoop ik!

Waarom je de tuinbonen zo vroeg zaait? Omdat je dan minder last hebt van zwarte luis op de planten. Tegen de tijd dat de luizen aan komen waaien, zijn je planten al volgroeid. 

En die lekkere tuinboontjes, die wil je ook vroeg eten natuurlijk!!! Kan niet wachten om daar een menuutje mee te maken! Nog even geduld!

Verder hebben we bij L&B een bodemonderzoek gedaan. We hebben een nieuw stuk weiland 'gescheurd' om dit ook te gaan gebruiken als tuin. Dan wil je weten hoe het met de bodem is.




Altijd handig, als je wilt weten of je bodem genoeg voeding heeft voor plantenteelt. Zo'n bodemonderzoek is ook een aanrader als je erover denkt om in je eigen tuintje te gaan moestuinieren. Dan weet je of je moet bijmesten, en wat erop moet.

Ja en hier thuis gaat alles ook gewoon door! Vanmorgen om 6.00 op Schiphol Eline weer op het vliegtuig naar Milaan gezet. En nu weer even door het huis heen sjezen.. 

Vanmiddag misschien nog even tuin? We'll see!

Als je dit jaar ook wilt gaan moestuinieren, niet meer wachten! Tijd om te spitten nu! En mest erop!



Als je het leuk vindt, kun je op dit blog zo'n beetje mijn werkplan volgen. En..... de menuutjes van de tuin natuurlijk!

0 reacties: