De eerste sla voorzaaien

on donderdag 23 januari 2014

Een van de leukste dingen om te doen..... het éérste zaad van het seizoen voorzaaien...




Het is wel een priegelwerkje. Maar het is zo mooi om plantjes te volgen, vanaf het eerste stadium, en gewoon in je vensterbank...

Ik begin dit keer met één deel kropsla, één deel bindsla, verder nog eikeblad sla en lollo bionde sla. Die twee laatste zijn allebei krullende slasoorten.

Het is de bedoeling dat begin maart het eerste plantgoed op de bedden wordt uitgeplant. (zie Teeltplan 2014, even naar boven scrollen) Dus...... in maart moeten deze sla plantjes al een beetje 'body' hebben!

HOOGSTE tijd om ze nu voor te zaaien! Anders gaat dat niet lukken!





De zaaibak is tot iets onder de rand gevuld. Zodat je later nog ruimte hebt om te begieten, en de boel niet meteen overstroomt. Druk nu met een steen of plankje de aarde iets aan. Zodat het een mooi vlak zaaibedje wordt.



Dan heel voorzichtig de zaadjes erover verspreiden. Dat is best lastig, met die kleine sla zaadjes. Daar heb je van die strooi-dingetjes voor..... maar bij mij staat die helaas op de tuin, en ik ben nu thuis. ;) Dus maar héél voorzichtig strooien. Zoveel mogelijk verspreiden over de ruimte. Ik strooi in de bak die je hier ziet twee soorten. Er gaat een stokje tussen als afscheiding.

Hoe dicht kun je ze zaaien? Dat hangt er van af of je ze nog gaat verspenen. Verspenen betekent... ze eruit trekken als ze nog piepklein zijn, en in aparte potjes verder opkweken. In dat geval kun je ze vrij dicht zaaien.

Maar ik ga deze niet verspenen. Ze blijven hierin tot maart. Dus ik moet zorgen dat er tussen de zaadjes genoeg ruimte is om ze wat groter te laten doorgroeien.



Dan zeef je over de zaadjes een laagje aarde. Met een vergiet lukte dat prima. Goed opletten dat je het regelmatig verdeelt.

Nu moet de aarde vochtig gemaakt. Ik heb de bakken in de kruiwagen gezet. In een laagje lauw water. Na tien minuutjes was het kliedernat.... dus niet te lang laten staan! En dan komt het op een warm plekje in het volle licht.


Sla plantjes groeien het beste bij een temperatuur van zo'n 10 graden. Maar voor dit eerste begin, om de zaadjes te laten kiemen (te laten openen zeg maar) zet ik ze toch even in de kamer, waar het warmer is. Zodra de kiempjes te zien zijn, verhuizen ze naar een koudere slaapkamer.

Bij die jonge plantjes is LICHT het belangrijkst. Dus zet ze zo goed mogelijk in het volle licht. Eventueel een beetje schuin.

Glasplaat of plastic erover zodat het niet uitdroogt.

Nu maar wachten..................................................................



Zelfvoorzienend zijn betekent ook..... zelf je zaad opkweken. Dit jaar nog niet.... maar volgend jaar misschien wel? 

In elk geval plant ik alvast twee pastinaken wortels in een hoekje van de tuin....




.............. in de hoop, dat die tot plant uitgroeien komende zomer. En zaad gaan geven! Hij bloeit prachtig, in elk geval..





0 reacties: