Kalk en kerstboom

on zondag 15 december 2013
Kalk op de tuin. Moet dat? En hoeveel? En wanneer??
Nou --- op mijn vrij zure zandgrond kan het geen kwaad. Dus alvast maar een zak gehaald.


Na wat onderzoek kom ik tot het volgende: kalk verbetert de zuurgraad van je bodem. Het zorgt ervoor dat de gewassen de voeding uit de bodem beter kunnen opnemen.

Verder moet je kalk nooit samen met andere mest uitstrooien, omdat ze een soort van tegengestelde werking hebben.

Ja..... daar ga je al. Want ik wilde kalk in het voorjaar uitstrooien. Maar dan moet de mest ook. En voor de najaarsbekalking (oktober-november) ben ik te laat!

Wat nu? Heel simpel! Kalken in december. Nu dus!

Korrels strooien makkelijker dan poeder, zeker met deze wind!
Hoeveel? Staat op het pak. Maar ik neem daarvan de helft, want ik wil in januari een tweede keer kalk strooien. Lijkt me beter dan in EEN keer de volle mik. Wel even in de agenda zetten!

Het is overigens ook zo, dat als je kalk op je gazonnetje strooit, het dit jaar nog niet veel door het gras zal worden  opgenomen. Het zakt namelijk maar HEEEEEL langzaam de bodem in. Pas na een jaar of 2, 3 zal de kalk die je NU strooit effectief zijn voor gras.

Maar hier op de bedden wordt in het voorjaar nog gespit. Dus dat komt wel goed met die kalk!

Omdat mijn composthopen bestaan uit veel eikenblad en beukenblad, gaat daar ook een handje kalk over. Over een paar weken kunnen we dat keren, zodat het er mooi doorheen mixt, en de compost ook een wat gunstiger zuurtegraad krijgt!


Dan zijn we weer door het weeklijstje heen! Alleen dat hakselen.... dat schuiven we weer door!

Want...... er is vandaag een veel leuker klusje te doen!



Glas wijn erbij!! Proost!

0 reacties: