De Lost Boys eten alle rogge op

on zondag 3 november 2013

Ik geloofde het eerst niet. Zijn die beesten zo slim?? De Lost Boys (de eksters dus) hebben hier in onze achtertuin korte metten gemaakt met alle ingezaaide rogge!! Het is een andere zwerm dan die ik in de grote tuin gezien heb, want eksters zijn nogal honkvast, en de tuinen liggen een km uit elkaar.

Eerst had ik het niet door. Want ik zag de roggekiempjes nog gewoon op de bedden. Maar toen ik wat dichterbij keek... zag ik dat de kiempjes plat lagen! En dat ze los lagen van de wortel.......


alles plat!!

hier zijn ze nog niet geweest, dus zo hoort het te staan

de hele bak afgeknipt... rotbeesten!

Ze komen elke ochtend en elke middag uitgebreid eten. Eerst knippen ze met hun snavel de kiem eraf, dan trekken ze het zaadje met de jonge wortel uit de grond en dat eten ze op. Achter mekaar gaat het van knip, knip, knip. Hap hap hap.

De Lost Boys zijn nergens bang voor. Niet voor bungelende cd's, niet voor katten, niet voor mij... Ze zijn hondsbrutaal en ver-schrik-ke-lijk gulzig.

Iemand een Kapitein Haak in de aanbieding? :D

Vanmiddag heb ik de laatste zaadjes uit de bijna afgestorven bloemen gehaald. Bij mij is alles nu zo'n beetje uitgebloeid, maar er zitten nog wel hier en daar de laatste zadenbollen. Als je ze afknipt, laat drogen, en dan uitpluist, heb je zo een envelopje bloemenzaad te pakken!

rudbeckia

zaadknop van vlijtig liesje

bij de malva zit het zaad in die zwarte bolletjes rondom de stengel

Nou was het niet zo handig om dit in de stromende regen te doen, maar ja, even drogen bij de verwarming en dan hoop ik dat het goed komt. Vooral afrikaantjes zaad heb ik volgend jaar veel nodig, want ik wil dat als nateelt op de aardappelbedden zaaien. Tegen de aaltjes zeg maar!



0 reacties: