Blauwe bessen

on zaterdag 2 november 2013



Ziehier het boekje dat mij inspireerde om een bessenhoek aan te leggen. Ik heb getwijfeld.... In mijn achtertuin heb ik een stuk of 5 bessenstruiken. Zou ik die in de nieuwe tuin overplaatsen?? Maar ze zijn wel armetierig, hebben het eigenlijk nog geen enkel jaar goed gedaan. Weinig bessen, veel ziektes, veel luis.

Ik besloot toch maar om met nieuwe planten frisse planten te starten. Even googlen, bestelling plaatsen, en ziedaar.... 10 planten in een doos op onze stoep! (oja en 48 euro armer). Blauwe bessen zijn het geworden.... heel erg lekker, en geschikt voor op de schrale heidegrond hier!


.
Omdat ik 2 dagen in Dronten was, hebben ze een dag in de doos gestaan. Dus vandaag meteen naar de tuin gebracht en met pot en al in een teil lauw water gezet. Terwijl ze zich vol zogen, gingen Liek en ik de bedden voorbereiden.

hallo daar zijn we!! - helemaal uit Duitsland!



 Liek had compost over de bedden gestrooid met flink wat wormen, en had stokjes op 1 meter afstand gestoken. Het bleek dat we ruim 1 1/2 meter per plant hadden.


Ja en toen was het een kwestie van kuiltjes maken, plant er stevig indrukken en goed aandrukken rondom. EN natuurlijk moeten alle bessenstruiken een naam hebben. Dat nemen de meiden voor hun rekening. Inclusief naamstokjes!





..............
De koude bak is bijna af, alleen was ik de zaadjes van veldsla vergeten. Dus dat komt morgen verder wel. En natuurlijk hebben we vele vele kruiwagens met blad naar de tuin gebracht, om een beginnetje te maken met een composthoop. Ik bedoel.... wat is er mooier? Gratis compost!! In iedere straat was het netjes voor ons bijeen geveegd. (nou ja geblazen waarschijnlijk ;-)


beetje schapenmest erdoor om het op te starten!
en de mannen maar kletsen...
.... en dit kleine parasietje vonden we in de rogge.....




0 reacties: