Knoflook planten, en een recept

on zaterdag 26 oktober 2013
Nog zo´n kampioen: Koning Knoflook!!!

Ook al niet moeilijk te kweken, en het leuke is, je kan hem NU planten. In plaats van in het voorjaar, als alles tegelijk moet. Planten in het najaar geeft een grotere bol, omdat de plant dan in het najaar en vroege voorjaar al wortels gaat vormen. Alleen zijn sommige soorten niet bestand tegen strenge vorst... maar de meesten gelukkig wel.

vitaminebommetje!
Hoe kom je aan plantknoflook? Tja, ik ben maar naar Spilt gegaan in Naarden. Daar haal ik altijd plantgoed en zaden. Ze hadden helaas nog maar 1 zakje.... Vervolgens naar Ekoplaza, op jacht naar biologische (niet geremde) knoflook. Daar wilde de manager net een kistje verouderde knoflook weghalen en vervangen door een nieuwe voorraad. Even smoezen en ik mocht de hele kist tegen een klein prijsje meenemen! Dat was geluk, want biologische knoflook is prijzig... en ik had toch zo'n 2 kilo nodig.

Nu had ik dus 2 soorten. Vijf witte bollen officiële teeltknoflook, en een kistje vol onbekende soort, roze bollen met langwerpige tenen.

de 'officiële'

gewoon uit het schap van de winkel: de roze
zal wel genoeg zijn zo!
Dan het planten! Een plekje had ik al vrijgemaakt, helemaal vooraan in de tuin. Geen heel bed, want knoflook heeft niet veel ruimte nodig. Ik heb er een restant compost van onze eigen composthoop doorheen gewerkt, vermengd met een klein beetje schapenmest. Natuurlijk even Velt erbij gehaald:



Bij de tuin aangekomen vond ik meneer De Bruin bij het hek. Hij woont in het verzorgingstehuis vlakbij. Hij vindt het leuk om mee te kijken in de tuin, heeft vroeger zelf ook jarenlang een moestuin gehad. Hij wilde wel helpen met bollen pellen!

schiet lekker op zo!
twee soorten, links wit en rechts roze
Op een vrij klein lapje grond pasten toch bijna zo'n 250 tenen! Drie rijen heb ik volgens voorschrift op 10 cm afstand gepoot, en 2 rijen op 15 cm. Kijken of dat dikkere bollen worden! De witte tenen staan vanaf het pad gezien helemaal rechts. De rest is roze knoflook.


de rijen lopen een beetje scheef want het is een scheef hoekje, ongeveer 25 cm ertussen

gat maken van zo'n 9 cm

knoflook erin met spitse punt omhoog

verder omlaag drukken

hier zie je hem zitten!!! nu het kuiltje dichtmaken en aandrukken

de rijen markeren
En nu maar wachten! Het duurt wel even voor de groene sproeten opkomen omdat de tenen vrij diep geplant zijn. Dus in de tussentijd maar even een receptje met knoflook. Een paar weken geleden was ik met dochter Eline in een Mexicaanse Cantina in Londen. Daar werd de guacemole op je tafel klaargemaakt. Echt in 1 minuut stond er een prachtige bowl superlekkere dip klaar, met warme vers gebakken maischips! Dit ging erin:

Rijpe avocado en rijpe tomaat, rode ui, halve limoen (ik had alleen citroen in huis), bosje verse koriander, half theelepeltje sambal en half theelepeltje kruidenzout. Er ging GEEN knoflook in, maar in mijn eigen variant natuurlijk wel!! Alle ingrediënten fijnsnijden of persen, citroensap erover druppelen, en grof door elkaar prakken. Smullen!!

(Meneer De Bruin zal wel commentaar gehad hebben toen hij thuiskwam, hij rook een uur in de wind naar knoflook!.....)

0 reacties: